Advertentie
Advertentie

Vakbonden voeren druk op directie Brussels Airlines op

©BELGAIMAGE

De vakbonden vinden dat de voorstellen van de directie van Brussels Airlines om de werkdruk bij het cabinepersoneel te verlagen niet ver genoeg gaan. Ze roepen op tot stiptheidsacties.

De onderhandelingen tussen de directie en de vakbonden van de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines over de werkdrukverlaging lopen niet van een leien dakje. De socialistische, liberale en christelijke vakbonden riepen woensdag op om over te gaan tot stiptheidsacties.

De vakbonden vinden dat de voorstellen van de directie om de werkdruk bij het cabinepersoneel te verlagen niet ver genoeg gaan. Zo wil de directie de zwaarste 'flight pairings', de combinatie van opeenvolgende vluchten door één crew, beperken tot één per maand. Het is ook de bedoeling het personeelsbestand op te trekken met 20 voltijdse equivalenten. Dat zou gebeuren door personeel dat halftijds aan de slag is en aangegeven heeft voltijds te willen werken, fulltime in dienst te nemen voor onbeperkte tijd.

'Onvoldoende'

Maar de vakbonden zeggen dat die maatregel slechts goed is als back-upoplossing voor mensen die uitvallen. Ook andere voorstellen om de zwaarste combinaties van vluchten draaglijker te maken, hebben volgens hen geen impact op het grootste deel van het personeel. Vakbondsman Tim Roelandt (ACLVB) klasseerde de voorstellen allemaal als 'onvoldoende'.

Als er niet snel een oplossing uit de bus komt, dreigt er hinder voor de passagiers. 'Gezien de context van vermoeidheid en stress hebben wij het personeel eraan herinnerd de veiligheidsregels voor 100 procent te volgen', zegt Didier Lebbe van de Franstalige christelijke bediendenbond CNE. 'Als dat niet gebeurt, stijgen de vliegtuigen niet op voor de veiligheid van de passagiers.'

Gezien de context van vermoeidheid en stress hebben wij het personeel eraan herinnerd de veiligheidsregels voor 100 procent te volgen.
Didier Lebbe
Vakbond CNE

Geen staking

De vakbonden dreigen voorlopig niet met een echte staking. 'We willen de passagiers niet lastigvallen. Bovendien zou een staking bij Brussels Airlines beperkt zijn binnen Lufthansa, dat over alles beslist', zegt Lebbe.

De luchtvaartmaatschappij kan de syndicale perikelen missen als kiespijn. Donderdag maakte ze bekend dat ze in het eerste half jaar van 2021 143 miljoen euro verlies leed. Voor het derde kwartaal verwacht het Duitse moederbedrijf Lufthansa wel beterschap.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud