'Vermist toestel crashte door brand'

De landingsbaan van Palau Langkawi waar de piloot wou uitwijken

Geen kaping, geen zelfmoord, maar een tragische crash na rookontwikkeling door een brand in het elektrische systeem verklaren de verdwijning van de B777 van Malaysia Airlines. Dat is de theorie van een piloot met 20 jaar ervaring.

'Terrorisme, kaping, ik kan het niet geloven, ik kijk liever naar een eenvoudiger verklaring en ik heb ze gevonden in een landingsbaan van 4 km lang in Pulau Langkawi', schrijft Chris Goodfellow op Google+. Zijn scenario werd intussen door verschillende gespecialiseerde sites en media overgenomen. Nadat de piloten rookontwikkeling hadden opgemerkt, hebben ze onmiddellijk koers gezet naar de dichtstbijzijnde geschikte luchthaven, aldus Goodfellow, en dat is die van Pulau Lankawi, een eiland voor de noordwestelijke kust van Maleisië. 'Dat verklaart ook de plotse scherpe bocht naar links van het vliegtuig'.

Commandant Zaharie Ahmad Shah was een zeer ervaren piloot met 18.000 vlieguren op de teller. 'Wij oudere piloten kregen het erin geramd om tijdens een vlucht steeds oog te hebben voor de meest geschikte uitwijkluchthaven'. Voor noodgevallen. 'Toen ik hoorde van die scherpe bocht, zag ik onmiddellijk in dat hij naar zo'n luchthaven koers zette. De nadering van Palau vindt plaats over water, zonder obstakels. Terugkeren naar de vertrekluchthaven van Kuala Lumpur zou betekend hebben dat hij over bergkammen moest van meer dan 2.500 meter hoog. Het terrein richting Pulai was makkelijker, de afstand korter'.

Het verlies van de transponder en andere vormen van communicatie is perfect normaal in het geval van een brand, betoogt Goodfellow. En waarschijnlijk ging het om een brand in het elektrische systeem. Want als het brandt, is de eerste reactie van de crew het uitschakelen van de systemen, daarna worden de verschillende kringen apart weer opgestart om zo de getroffen kring te isoleren. Dat verklaart ook waarom het vliegtuig 'stil' werd en er geen communicatie meer was en het toestel van de radar verdween. 'Aviate, navigate and lastly communicate', is het 'mantra' in dergelijke noodsituaties', aldus Goodfellow.

Maskers

Piloten hebben rookmaskers maar die kunnen niet gebruikt worden bij brand en ook als er enkel rookontwikkeling was in de cockpit beschermen die maskers slechts enkele minuten, legt Goodfellow uit. Uiteindelijk verloor de bemanning de controle over het toestel waarvoor de piloten intussen wel een nieuwe koers hadden ingebracht. Daardoor bleef het gewoon doorvliegen tot de brandstof op was. 'Bij een brand aan boord geldt maar één ding: zet die machine zo snel mogelijk aan de grond'. Goodfellow verwijst naar het drama met de MD-11 van Swissair in 1998, daar was ook alle communicatie weg omdat de crew de elektrische kringen had uitgeschakeld.

Een ander piloot en blogger Patrick Smith toont zich evenmin verbaasd over de plotse radiostilte van vlucht MH370. 'Er zijn twee zaken van belang. De eerste is dat er zoiets dramatisch en onverwacht kan gebeuren dat er geen tijd is voor een noodoproep. De tweede dat de bemanning zo is opgeleid dat ze eerst de noodsituatie aanpakt en pas dan communiceert met de grond'. Dat het toestel verdween van de radar is evenmin vreemd: eens een toestel 150 km van de kust verwijderd is kan het niet meer gezien worden op radar, communicatie verloopt dan via radio met hoge frequentie.

Andere piloten blijven het ongeloofdwaardig vinden dat de piloten in het geval van een brand geen noodsignaal hebben uitgezonden en de verkeersleiding niet op de hoogte hebben gebracht van hun intentie om uit te wijken en niet om assistentie hebben gevraagd. De Boeing 777 van Malaysia Airlines verdween vorige week zaterdag 8 maart toen hij op weg van Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking. De zoektocht naar het toestel heeft tot nog toe niets opgeleverd. Aan boord zaten 239 passagiers en bemanningsleden, de hoop levenden terug te vinden is zo goed als opgegeven.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud