Verwarring rond Transavia-project van Air France

Passagiers wachten aan de incheckbalie van Air France op de luchthaven van Marseille ©REUTERS

Er is grote verwarring rond het project van Air France om van Transavia een Europese budgemaatschappij te maken. Wordt het project geschrapt of gewoon uitgesteld? De Franse premier Manuel Valls wil vooral dat de pilotenstaking nu eindelijk stopt.

Woensdagmorgen kondigde de Franse staatssecretaris voor Transport, Alain Vidalies, aan dat het Europees expansieproject voor Transavia, de budgetdochter van Air France-KLM, wordt afgeblazen. ‘De directie van Air France  laat het project Transavia Europe waren’, zei Vidalies op de radiozender RMC. Hij voegde er aan toe dat het project ‘niet voor drie maanden opgeschort wordt’, maar wordt ‘teruggetrokken’.

Air France wordt al tien dagen lang geplaagd door een pilotenstaking, waardoor zowat de helft van de vluchten niet konden doorgaan. De piloten protesteren tegen de geplande uitbouw van Transavia tot een pan-Europese lagenkostenmaatschappij. Transavia zou zo beter moeten concurreren met prijsvechters als Ryanair of easyJet. In het kader van de expansie zouden de piloten lokale contracten krijgen, wat volgens hen de kans op ‘sociale dumping’ doet toenemen.

De Franse overheid, die bijna 16 procent van de luchtvaartmaatschappij in handen heeft, ondernam diverse pogingen om de piloten weer aan het werk te krijgen. Premier Manuel Valls vond dat de staking elke grond miste en bovendien ‘een echt gevaar’ inhield voor Air France.

Meer dan de helft van de vliegtuigen van Air France bleef sinds 15 september aan de grond. Daarmee evenaart het conflict de staking van juni 1998.

Een woordvoerder van Air France nuanceerde onmiddellijk de uitspraak van Vidalies. Volgens hem is het nog te vroeg om te zeggen dat het Transavia-project wordt opgeborgen. In de onderhandelingen stelde de directie van Air France maandag voor het project op te schorten en tot het einde van het jaar een breed overleg op te starten met de sociale partners. En dat blijft voorlopig zo, volgens de woordvoerder.

Premier Valls is de staking grondig beu, zoveel is duidelijk, en kan ook de verwarring rond het Transavia-project niet smaken. ‘Als het opgeven of uitstellen van het Transavia-project in Europa toelaat een crisisoplossing te vinden, is dat de goede oplossing’, klonk het vanuit Le Havre. ‘Maar men moet vaart maken en het zeggen. Er mag geen opbod zijn aan beide kanten.’

De onderhandelingen tussen directie en piloten liggen intussen stil. Door de staking zou Air France woensdag maar 47 procent van de geplande vluchten kunnen uitvoeren. 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud