Vlaanderen wordt aandeelhouder Brussels Airport

Brussels Airport ©Photo News

De Vlaamse regering wordt via haar financiële arm PMV aandeelhouder van de luchthaven van Zaventem. Samen met andere investeerders verwerft ze een indirect belang van iets minder dan 1,8 procent.

De saga rond de Vlaamse interesse in Brussels Airport is al enkele maanden bezig. Toen de Australische investeringsbank Macquarie haar belang van 36 procent te koop zette, meldde de Vlaamse publieke investeringsmaatschappij PMV zich als potentiële koper in een consortium met het Nederlandse pensioenfonds APG, de Australische investeerder QIC en de verzekeraar Swiss Life. Die wilden een lokale partner betrekken bij het dossier.

Maar PMV werd, op verzoek van Macquarie, in de laatste rechte lijn uit het biedconsortium gehaald. De Australiërs wilden met het oog op de vernieuwing van de licentie van de luchthaven - een federale aangelegenheid - liever geen regionale speler aan boord uit vrees het communautaire vuur op te poken.

Weer aan boord

Wat weinigen wisten, is dat PMV slechts tijdelijk in de coulissen verdween. Nu de verkoop van het Macquarie-belang rond is en de licentie is vernieuwd, halen APG en co. PMV weer aan boord.

100
Prijs
Het Vlaams-Belgisch consortium legt zo’n 100 miljoen op tafel.

De publieke investeringsmaatschappij wil geen bedragen of percentages vrijgeven, maar De Tijd vernam dat PMV met vier andere investeerders een kleine 5 procent van het APG-consortium in handen krijgt. Die investeerders zijn: de pensioenfondsen van de bouw en van de metaalsector, de verzekeraar Patronale en het infrastructuurfonds Epico (dat beheerd wordt door PMV). Onrechtstreeks krijgt dat Vlaams-Belgisch consortium ongeveer 1,8 procent van de nationale luchthaven in handen voor iets meer dan 100 miljoen euro.

Dat Vlaanderen via PMV zijn belangen in de nationale lucht haven wil verzekeren, is logisch, maar ligt politiek erg gevoelig.

De Vlaamse overheid beschouwt Brussels Airport als de tweede economische motor van het gewest na de haven van Antwerpen. Duizenden Vlamingen werken in en rond de nationale luchthaven. Dat Vlaanderen via PMV - al is het symbolisch - zijn belangen in de nationale luchthaven wil verzekeren, is logisch, maar ligt politiek erg gevoelig. De vliegroutes rond Zaventem vormen al jaren een communautaire splinterbom en Wallonië investeert al jaren fors in de luchthavens van Charleroi en Luik, twee concurrenten van Zaventem.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect