VLM krijgt grotere rol na overname

Een toestel van VLM met het logo van CityJet op de luchthaven van Deurne ©BELGA

Het Ierse CityJet en het Vlaamse VLM zitten definitief in Duitse handen, meldt de luchtvaartgroep Intro Aviation. VLM geeft morgen/vrijdag een toelichting bij zijn nieuwe rol.

De onderhandelingen hebben uiteindelijk 13 maanden aangesleept, maar begin deze week was het zover en hebben Frédéric Gagey, CEO van Air France, en Hans Rudolf Wöhrl, hoofdaandeelhouder van Intro Aviation, de nodige documenten getekend. Dat heeft de Duitse groep donderdagmorgen op een persconferentie laten weten.

CityJet beschikt over een vloot van 21 Avro-jets met als belangrijkste knooppunt Londen City, gevolgd door Dublin. VLM - dat al enkele jaren onder het 'label' van CityJet vliegt - telt nog 12 Fokkers F50. Volgens sommige berichten zou VLM blijven functioneren als onderaannemer en dus chartervluchten uitvoeren of lijnvluchten in opdracht van CityJet of anderen. Maar met een grotere zichtbaarheid, is te horen. Vrijdag geeft VLM meer toelichting.

'Air France beschouwde CityJet (en VLM) niet langer als een kernactiviteit en zag ook op lange termijn geen kans meer om het rendabel te exploiteren. Voor Intro Aviation past CityJet echter zeer goed in het geplande Europese regionale aanbod en biedt het een aanvulling op Inter Sky met een resem aan mogelijke synergieën', zo maakt Intro Aviation zich sterk in zijn persbericht.

Intro Aviaion betreurt evenwel dat vlak voor de ondertekening Air France nog besliste om de routes vanuit Londen naar Nuernberg, Paderborn en Muenster op te doeken, 'maar misschien dat we daarvan enkele weer kunnen heropenen', stelt Hans Rudof Wöhrl in het communiqué. 'Het komt er nu op aan snel de Air France-bedrijfscultuur door een flexibele ondernemingscultuur te vervangen', klinkt het wat cynisch.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud