Voetbaloorlog Brussels Airlines-KLM: 1 - 0

©rv

Bedrijven maken maar wat graag gebruik van sociale media om marketinggewijs in te haken op het WK voetbal. Maar het ene bedrijf doet dat al beter dan het andere. Kijk bijvoorbeeld eens naar het contrast tussen concurrenten Brussels Airlines en KLM.

Brussels Airlines postte vanmiddag een foto op Instagram van zijn gate voor de vlucht naar New York. Daar stonden doosjes pralines klaar voor de Amerikanen die vandaag van België naar de VS terugvliegen met de luchtvaartmaatschappij, bij wijze van 'verontschuldiging' voor de uitschakeling van de VS op het WK.

Het presentje is vergezeld van een tekst om de Amerikanen te bedanken voor de 'match of a lifetime'. 'We hopen dat we snel weer jullie favoriete land kunnen worden.'

De positieve marketingactie staat in schril contrast met wat concurrent KLM deed na de overwinning van Nederland op Mexico. Toen plaatste de luchtvaartmaatschappij op Twitter een foto van een pijl naar de vertrekhal van een luchthaven, met daarop een stereotiepe tekening van een Mexicaan. De foto werd vergezeld van de woorden 'Adios amigos!'. 

Dat zette heel wat kwaad bloed bij de Mexicaanse fans, die de luchtvaartmaatschappij niet enkel onsportiviteit, maar zelfs racisme verweten. Onder andere de Mexicaanse acteur Gael Garcia Bernal ('Babel', 'Amores Perros') liet via Twitter weten nooit meer met KLM te zullen vliegen.

KLM liet snel weten dat het slechts als grapje bedoeld was en verwijderde de foto, maar het kwaad was al geschied. 'Learning by doing it wrong', heette het op de blog van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud