Advertentie
Advertentie

'Voor reizigers met weinig geld of veel tijd'

©Flixbus arriveert in Brussel

De Duitse autocargroep Flixbus start morgen donderdag met vier nieuwe internationale buslijnen vanuit Antwerpen en Brussel. Op minder dan drie jaar groeide de organisatie uit van één naar 10.000 connecties, goed voor 20 miljoen klanten.

De bus, of beter de autocar, lijkt weer helemaal in. Eurolines draait al een hele tijd mee in ons land en daarbuiten. Sinds de komst van het Britse Megabus in het najaar van 2014, lijkt de opmars van de autocar echter niet meer te stuiten. Vooral Duitse bedrijven zetten de toon, gestimuleerd door de vrijmaking van hun interne markt waardoor ze een goed deel van het intercity- en regionaal verkeer afsnoepten van Deutsche Bahn.

Elke dag flapperen mijn oren als ik zie hoe snel zij een pak klanten kunnen aantrekken.
Paul Cremers
CEO Staf Cars

'Maar we creëren vooral nieuwe trafiek, zoals Ryanair dat deed voor de luchtvaart', zegt Pierre Gourdain, Flixbus-directeur voor Frankrijk en België. 'Onze klanten zijn mensen met minder geld of meer tijd', vat Flixbus-woordvoerster Bettina Engert het bondig samen. Zeg maar studenten en senioren. Dat Flixbus op minder dan drie jaar tijd vanuit het niets een netwerk met circa 10.000 verbindingen, goed voor een gecumuleerd klantenbestand van 20 miljoen, uit de grond stampte, bewijst dat er een gat in de markt was.

Sterke aandeelhouders

Concurrenten als iDBus - een dochter van de Franse spoorwegen - en IC Bus - onderdeel van Deutsche Bahn - en vooral het Britse Megabus, een divisie van transportgroep Stagecoach surfen mee op dat succes. Flixbus maakt zich daarentegen sterk dat het een uniek bedrijfsmodel heeft dat ook de gevestigde autocarbedrijven kan bekoren en mee in het bad trekt.

'Het is een sterk businessmodel dat ons snel overtuigde, ook al omdat er een paar sterke aandeelhouders achter zitten', zegt Paul Cremers, ceo van Staf Cars, één van de 170 partners-busbedrijven van Flixbus. 'Elke dag flapperen mijn oren als ik zie hoe snel zij een pak klanten kunnen aantrekken. Op de eerste rit van de lijn Maastricht-Parijs halen we al een bezettingsgraad van meer dan 50 procent'.

Flixbus (Munchen/Berlijn)

-start operaties in februari 2013

-fusieakkoord met MeinBus in januari 2015

-650 autocars bij 170 partners

-10.000 dagelijkse verbindingen naar een 100-tal bestemmingen in 15 landen

-500 vaste werknemers, ruim 3.000 bij de partners-busbedrijven

-gecumuleerd aantal passagiers tot vandaag: 20 miljoen

Staf Cars (Lommel)

-vloot van bijna 100 bussen (8 voor Flixbus)

-omzet groep (transport, touroperating) 43 miljoen, omzet busbedrijf 11 miljoen, ebitda 2,5 miljoen

-173 werknemers

-vooral outgoing toerisme, geen openbaar vervoer

Flixbus zorgt dus voor planning, netwerkontwikkeling, marketing, tarifering en verkoop. Het transport wordt volledig uitbesteed aan de partners-busbedrijven, zoals Staf Cars uit Lommel. 'Dat maakt dat elke partij zich kan concentreren op dat waar ze sterk in is', aldus Cremers. Concurrenten als Megabus doen alles zelf. 'We nemen een bewust risico: we krijgen een vergoeding per kilometer en een stuk van de inkomsten afhankelijk van de bezettingsgraad en het rendement', zegt Cremers nog.

'Door onze specifieke businessmodel kunnen we veel flexibeler en sneller reageren en ook sneller groeien', beweert Gourdain. De verkoop verloopt uiteraard vooral online. 'Maar omdat ook senioren belangstelling toonden voor onze diensten kunnen onze tickets nu ook gekocht worden bij reisagenten en in onze eigen ticketshops', aldus de drietalige Fransman. In Brussel-Zuid zou ook een ticketshop komen.

Monopolie De Lijn

Geen oude bussen - Euro 5 norm is de miniumvereiste - voldoende comfort, gratis wifi, geen extra kosten voor een tweede stuk bagage, gratis info via sms. 'Ons yield management is dan misschien geënt op dat van de low cost carriers, onze service en comfort is dat niet', aldus Engert. 'Als ik vanmorgen de sneldienst van De Lijn in Houthalen zag vertrekken, kreeg ik bijna de tranen in de ogen: een bus van 25 jaar oud, geen catering...', zucht Cremers, 'en slechts twee passagiers aan boord', vult zijn verkoopsdirecteur René Dierckx aan.

Terwijl het gros van de lijndiensten van Flixbus nog altijd bestaat uit intra-Duits verkeer, kunnen autocargroepen en busbedrijven in ons land alleen maar dromen van intercityverbindingen. 'Het potentieel is enorm', meent Cremers, 'maar de wetgeving laat het niet toe'. In ons land is het tot nader order verboden om intercity- of regionaal vervoer te organiseren, dat mogen enkel De Lijn en de NMBS.

Flixbus groeit dus als kool, maar is de operatie al rendabel? 'Daar kan ik niet veel over zeggen', houdt Engert de boot af, 'maar het is moeilijk al zo snel winstgevend te zijn omdat we alles investeren in verdere groei.' Zorgen hoeven partners als Staf Cars en de circa 500 werknemers van Flixbus in Berlijn en Munchen zich voorlopig niet te maken met aandeelhouders als private-equitygroep General Atlantic, Holtzbrinck Ventures en auto- en busbouwer Daimler-Benz.

'Het potentieel voor interstedelijke busverbindingen in Vlaanderen is enorm, maar De Lijn laat het niet toe'
Paul Cremers
CEO Staf Cars

De binnenlandse markt van de NMBS is dus wettelijk afgeschermd. De verplichte liberalisering door Europa wordt steeds weer uitgesteld. Maar moet Thalys zich zorgen maken over zijn meer dan 6 miljoen klanten tussen Parijs, Amsterdam, Keulen en Brussel terwijl busbedrijven op die routes hooguit enkele tienduizenden klanten kunnen oppikken? 'We zijn niet blind voor wat er aan de hand is', aldus een woordvoerster, 'en we pikken daarop in met onze laagste tarieven'. 

Thalys

Eén daarvan is nagelnieuw, het zogenaamd TickUp, waarbij je kan 'carpoolen tegen 300 km/u'. Als je 1 tot 7 dagen voor vertrek boekt en een groep kan samenstellen van minstens vier personen, betaal je maar 29 euro per persoon van Brussel naar Parijs, zo leert de Thalys-site. Je kan kiezen uit 5 vertrekuren. Wie vandaag een ticket Brussel-Parijs boekt bij Flixbus, betaalt 13 euro, zo blijkt. Je kan vertrekken om 11u20 en 18u20 en de reis duurt 3u50 minuten, ruim twee keer zolang als met Thalys. Maar ruim twee keer goedkoper.

- UnternehmerTUM, het innovatiefonds van de Technische Universiteit van München

- Daimler Mobility Services (Stuttgart)

- Holzbrinck Ventures (München), investeerde al in meer dan 120 internet-based start-ups, waaronder Zalando

- General Atlantic, private-equitygroep, met een kantoor in München, die ook belangen heeft in Alibaba en SaxoBank

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud