Walen betalen niet meer voor Skeyes

De cargoluchthaven van Luik wordt zwaar getroffen door de problemen bij Skeyes. ©BELGA

Het Waals Gewest stopt de betalingen aan de luchtverkeersleider Skeyes. De vele nachtelijke sluitingen van het luchtruim doen het vrachtvervoer in Luik en Zaventem pijn.

Het Waals Gewest heeft de buik vol van de problemen bij de Belgische luchtverkeersleiding. 'Ik heb de administratie gevraagd de betalingen aan Skeyes te blokkeren', verkondigde de minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) gisteren bij de RTBF. 'We betalen een bijdrage van 8 miljoen euro per jaar, plus 3 miljoen aan investeringen. Zolang we niet de gevraagde dienstverlening krijgen, zal Wallonië niet betalen.'

Ik heb de administratie gevraagd de betalingen aan Skeyes te blokkeren.
Jean-Luc Crucke
Waalse minister voor Luchthavens

De werking van Skeyes ligt al maanden lam door een conflict tussen de vakbonden en directie. De christelijke vakbond diende in februari een stakingsaanzegging in uit protest tegen de werkdruk en het gebrek aan personeel. Vooral bij het CANAC (Computer Assisted National Air Traffic Control Center), dat het overvliegende luchtverkeer vanop de radar volgt, loopt de instroom van nieuwe verkeersleiders te traag.

Toen federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) eind maart twee sociale bemiddelaars aanstelde om het conflict te ontzenuwen, beloofden de vakbonden alle acties stop te zetten. Maar de hinder in het luchtruim houdt aan.

Nachtshift

In het CANAC melden luchtverkeersleiders zich opvallend vaak ziek voor de nachtshift. Omdat Skeyes 's nachts geen verplichte stand-by kent en de directie geen vrijwillige vervangers vindt, moet het luchtruim regelmatig dicht. Dit jaar was er al twintig dagen hinder.

De nachtelijke sluitingen treffen vooral het goederenvervoer in Luik en Zaventem. Liège Airport moest al tientallen vluchten annuleren. Het vrachtvolume op Brussels Airport lag in maart 8 procent lager dan een jaar eerder. De sectorvereniging van de luchtvracht in Zaventem waarschuwde deze week dat de onzekerheid de tewerkstelling en de ontwikkeling van de luchthaven in gevaar brengt.

Duitsland

Donderdagnacht riep Skeyes voor het eerst de hulp in van zijn Duitse tegenhanger DFS. Het Duitse luchtruim werd daarvoor uitgebreid met een corridor naar Liège Airport. Vanuit Frankfurt controleerden Duitse verkeersleiders de vliegtuigen richting Luik, waar de medewerkers van Skeyes in de verkeerstoren het commando overnamen.

Skeyes sloot gelijkaardige akkoorden met de luchtverkeersleiding in Frankrijk (voor Charleroi), Verenigd Koninkrijk (voor Oostende) en binnenkort ook Nederland (voor Antwerpen).

Uit politieke hoek stijgt intussen de druk op Skeyes. Waals minister Crucke stelde onlangs voor om de luchtverkeersleiding te regionaliseren. Open VLD liet gisteren weten een wetsvoorstel in te dienen om een minimale dienstverlening bij Skeyes in te voeren. De invoering van die maatregel was voorzien in het federale regeerakkoord, maar werd niet uitgewerkt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect