Wallonië pompt opnieuw miljoenen in Air Belgium

Niky Terzakis richtte Air Belgium in 2016 op. ©BELGA

Verschillende Waalse en federale overheidsvehikels steken de wankele luchtvaartmaatschappij Air Belgium 6 miljoen euro extra kapitaal toe.

Air Belgium krijgt opnieuw een kapitaalinjectie. De federale investeringsmaatschappij FPIM en de Waalse investeringsvehikels Sogepa en SRIW steken elk twee miljoen euro in de Waalse luchtvaartmaatschappij. Samen met de 300.000 euro van de vliegtuigonderhoudsfirma Sabena Aerospace, waarin de FPIM ook participeert, voert het bedrijf zo een kapitaalsverhoging van 6,3 miljoen euro door, blijkt uit het Belgisch Staatsblad.

6,3 miljoen
kapitaal
Samen met de 300.000 euro van Sabena Aerospace voert het bedrijf een kapitaalsverhoging van 6,3 miljoen euro door.

Net als de hele luchtvaartsector wordt Air Belgium fors getroffen door de coronacrisis. De succesvolle toeristische vluchten die het bedrijf eind vorig jaar naar Guadeloupe en Martinique opstartte, liggen stil. Daarnaast voerde Air Belgium heel wat 'wet lease'-vluchten uit in opdracht van andere luchtvaartmaatschappijen, die onder meer door de problemen met de Boeing 737 Max onvoldoende vliegtuigen hadden. Zo vloog Air Belgium voor British Airways van Londen naar Dubai en voor het Poolse LOT van Warschau naar Noord-Amerika. 

Repatriëring

Nu de coronapandemie de luchtvaart grotendeels lamlegt, is de vraag naar flexibele interim-diensten zoals Air Belgium verdwenen. CEO Niky Terzakis maakte zich in enkele Franstalige kranten sterk dat het bedrijf tal van repatriëringsvluchten mocht uitvoeren. Bovendien sprong het bedrijf snel op de boomende cargomarkt, waardoor het heel wat medisch materiaal uit China haalde. Maar het is onduidelijk hoe Air Belgium de coronacrisis wil overleven. Volgende week belooft Terzakis, die woensdag niet wilde reageren, meer informatie over de plannen van het bedrijf. 

De fundamenten van Air Belgium zijn bijzonder broos. Terzakis richtte het bedrijf in 2016 op om vanuit Charleroi naar China te vliegen. Maar het bedrijf incasseerde de ene na de andere tegenvaller. Zo moest Air Belgium eindeloos wachten op een Belgische vlieglicentie. Vier maanden nadat de vluchten naar China waren opgestart, moest Air Belgium de lijn stilleggen wegens een geschil met zijn Chinese touroperator.

De financiële situatie is niet rooskleurig. Air Belgium boekte in 2018 een nettoverlies van 18 miljoen euro. De aandeelhouders FPIM, Sogepa en SRIW moesten al meerdere keren bijspringen met kapitaal. CEO Terzakis, die ook aandeelhouder is, en de Hongkongse aandeelhouder Aviation Investment Holding namen niet deel aan deze kapitaalverhoging.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud