Wallonië werkt aan kapitaalinjectie luchthaven Charleroi

©BELGAIMAGE

De Waalse overheid werkt aan een herstelplan voor de luchthaven van Charleroi, die in moeilijke papieren zit als gevolg van de coronacrisis. Er wordt gedacht aan een herkapitalisatie van 50 tot 100 miljoen euro.

Door de coronacrisis viel niet alleen op Brussels Airport de activiteit sterk terug, ook de luchthaven van Charleroi kreeg zware klappen. Toen de lockdownmaatregelen werden versoepeld, rekende de luchthaven op een stevige toename van het aantal vluchten naar Maghreblanden. Maar die heropleving bleef uit. Tegelijk dreigen steeds meer andere vluchten te worden geannuleerd nu een tweede besmettingsgolf op til is. De luchthavenuitbater verwacht 50 miljoen euro omzet mis te lopen in 2020. Enkele maanden geleden ging hij nog uit van 35 miljoen euro.

Over heel 2020 lijdt de luchthaven van Charleroi een verlies van ongeveer 20 miljoen euro, schat Verdonck. Geruchten dat de luchthaven virtueel failliet is, spreekt de CEO tegen. ‘Wat cash betreft komen we 2020 zonder problemen door. Daarna zullen we zien.’ Het management praat met de Waalse overheid over een relanceplan. Met 72 procent is die de belangrijkste aandeelhouder van de luchthaven.

20 miljoen
Verlies
De luchthaven van Charleroi verwacht dit jaar een verlies van 20 miljoen euro.

Daarbij wordt gedacht aan kostenbesparingen en ingrepen om de inkomsten en het eigen vermogen op te trekken. Er ligt ook een herkapitalisatie van 50 tot 100 miljoen euro op tafel. Een van de mogelijke pistes is bepaalde commerciële activa zoals de terminal, die vandaag volledig in handen zijn van de Waalse overheid, onder te brengen bij de luchthavenuitbater.

Bij het uitwerken van een herstelplan moet Charleroi ook rekening houden met de wensen van kleinere aandeelhouders zoals Belgian Airports en van luchtvaartmaatschappijen zoals Wizz Air en Ryanair, die eerder al aanstuurden op een verlaging van de kosten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud