Advertentie
Advertentie

Zaventem nog altijd onder niveau 2001

©Photo News

Brussels Airport blijft ook dit jaar onder het resultaat van het jaar van 9/11 toen het 19,6 miljoen passagiers ontving. Dat blijkt uit de stand van zaken na 11 maanden.

Vorige maand telde de nationale luchthaven 1,36 miljoen vertrekkende en aankomende passagiers, een toename van 0,7 procent. Na elf maanden staat de teller op 17,82 miljoen (+0,5%). Daarmee staat zo goed als vast dat de 19,6 miljoen van 2001, het jaar dat Sabena failliet ging en de twintowers in mekaar zakten, niet zal gehaald worden. Dat was het op één na beste jaar, 2000 blijft met 21,6 miljoen voorlopig ongenaakbaar.

Na elf maanden vertoont het transferverkeer een daling met 4,6 procent, verontrustend voor een luchthaven die zich graag verkoopt als draaischijf, als één van de 'hubs' van Star Alliance, de alliantie waar onder meer Brussels Airlines, Lufthansa en Swiss deel van uitmaken. Slechts 1,32 miljoen van de 17,82 reizigers gebruikte Zaventem als overstapluchthaven, dat is minder dan 7,4 procent. Op luchthavens als Schiphol ligt dat aandeel rond 40 procent.

Met de komst van Ryanair en de forse uitbreiding van Vueling, budgetvliegers die geen transfers organiseren, zal dat aandeel allicht verder dalen.

Nog een andere trend is dat het aantal vliegbewegingen blijft dalen omdat steeds grotere vliegtuigen ingezet worden en die toestellen ook steeds beter gevuld zijn (-3,6% na 11 maanden) . In november ging het vrachtvolume de hoogte in, een trendbreuk die in oktober werd ingezet. Over elf maanden ligt de tonnage echter nog altijd 6,5 procent lager op 0,39 miljoen ton. En het is nog altijd dankzij DHL dat die trafiek stijgt, cargo vervoerd op zgn. volvrachters gaat nog steeds achteruit.

De voorbije jaren deed Brussels Airport inzake trafiek systematisch slechter dan zijn buren/concurrenten. Dit keer is het beeld gemengd. Zowel Amsterdam als Frankfurt presteren na elf maanden beter zowel inzake passagiers (resp. +2,8% en +0,7%) als vracht (+2,8% en +1,3%). Zurich en Wenen doen het dan weer slechter inzake passagiers (+0,2% en -0,9%) maar beter inzake vracht (-0,3% en +1,1%).

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud