Zodiac in duikvlucht

Een hostess presenteerde vorige maand de nieuwe businesszetels van Air France, ontworpen door Zodiac ©AFP

Het Franse Zodiac Aerospace, 's werelds grootste producent van vliegtuigstoelen, is in vrije val. Aanhoudende productieproblemen ergeren klanten Airbus en Boeing en verontrusten de belegger.

Om in het jargon te blijven: Zodiac Aerospace crasht. Het aandeel verloor deze morgen op Euronex Parijs even meer dan tien procent. Ook de voorbije dagen incasseerde het al rake klappen, waardoor deze week de volledige winst sinds begin dit jaar volledig verloren ging. De groep stuurde donderdag na beurs een fikse winstwaarschuwing uit.

De omzet steeg het eerste halfjaar (juli-december) wel met 16,2 procent - overigens voor 11,3 procent te danken aan de sterke dollar - maar de groep geeft tegelijkertijd toe dat de winst 'significant zal beïnvloed worden door de problemen in de divisie zetels'. Zodiac is een belangrijk stoelenleverancier van vliegtuigbouwers Airbus en Boeing.

'Het oplossen van de productieproblemen in de zetelafdeling heeft meer tijd in beslag genomen dan eerst gedacht en kostte ook meer geld', zo staat in een mededeling. 'He opnieuw nieuw tijdig leveren kreeg alle prioriteit maar dat leidde tot significante bijkomende productiekosten en enkele uitzonderlijke uitgaven. 

Boze klanten

Eerde deze week verhoogden zowel Airbus als Boeing de druk op Zodiac om komaf te maken met de aanslepende vertragingen in de de levering van vliegtuigstoelen. Het probleem bij de Franse groep is zo groot dat Boeing in december de eerste levering van een Dreamliner aan American Airlines moest uitstellen omdat het interieur niet tijdig klaar was.

Boeing en Airbus hebben zelfs speciale teams gestuurd aar Zodiac, ook naar een fabriek van de Franse groep in Californië waar stoelhoezen gemaakt worden. Uitrusting en onderdelen van vliegtuigen zijn aan zo'n strikte - overdreven volgens sommigen - kwaliteitseisen onderworpen dat die nog maar in weinig lageloonlanden worden gemaakt, met uitzondering van China.

Pat Shanahan, directeur vliegtuigprogramma's bij Boeing tegen Reuters: 'Ze zijn te ver gegaan in hun engagementen en veranderden hun logistieke processen. De ontwerpen waren niet goed geïntegreerd met de vereisten (van de klanten). Het probleem situeert zich dus niet bij één element'. Bovendien was er in de Zodiac-fabriek in Texas vorige herfst een staking.

De problemen bij Zodiac komen er op een ogenblik dat zowel Boeing als Airbus plannen maakt om het productieritme van hun werkpaarden de B737 en A320 respectievelijk verder op te drijven om te voldoen aan de steeds groeiende vraag van klanten naar nieuwe vliegtuigen. Zetels maken een kwart uit van de groepsomzet van Zodiac die rond 4,5 miljard euro schommelt.

Big business

Vorig jaar was de markt van commerciële vliegtuigstoelen naar schatting 6 miljard dollar groot, Zodiac heeft daarvan dus ruim één zesde in handen. De andere grote spelers zijn het Italiaanse Aviointeriors, het Amerikaanse B/E Aerospace, het Duitse Ricaro Aircraft. Een opkomende nieuwe speler is het Chinese Jihang United Seating Technologies (JUST).

Zodiac heeft ontwikkelings- en productievestigingen in heel de wereld. De groep kreeg zijn huidige vorm na een dozijn overnames in de jaren '90 en bij het begin van deze eeuw. De wortels van de onderneming gaan terug tot 1896 bij Maurice Mallet die begon met het ontwerpen en maken van luchtballonnen, later kwamen daar opblaasbare boten bij. Die business ging pas in begin deze eeuw de deur uit. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud