Advertentie
Advertentie

Cartamundi wint Family Business Award

Jean-Louis de Cartier (voorzitter), Stefaan Merckx (CEO) en Frederic de Somer (bestuurder) leiden Cartamuni als een 'tripartite'. ©Kristof Vadino

Cartamundi, de speelkaarten- en bordspellenproducent van de families de Somer en de Cartier uit Turnhout, haalde het van de uitgeverij Lannoo en de bouwgroep Stadsbader.

Cartamundi volgt Duvel Moortgat op, dat eind 2019 de onderscheiding in de wacht sleepte. Door de coronapandemie was het event enkele maanden uitgesteld.

De Turnhoutse groep Cartamundi ontstond in 1970 als een 50-50-joint venture van de bedrijven Brepols en Van Genechten Packinging, en maakt speelkaarten onder eigen merken (Bicycle, Copag). Het produceert in twaalf fabrieken over heel de wereld ook bordspellen voor de speelgoedgiganten Hasbro (Cluedo, Risk, Monopoly), Mattel (Uno, Scrabble) en Disney (Mickey Mouse, Stars Wars).

De Family Business Award

De Family Business Award wordt voor de zevende keer uitgereikt door het consultancybedrijf EY, samen met de federatie van Belgische familiebedrijven FBN Belgium, het instituut voor bestuurders Guberna, de bank-verzekeraar BNP Paribas Fortis en Mediafin, de uitgever boven De Tijd en L'Echo.

De prijs zet Belgische familiebedrijven in de kijker die uitblinken in deugdelijk bestuur in zowel de familie als in het bedrijf, in de visie en het behoud van de familiewaarden en in de overdracht van de ondernemerszin over de generaties heen.

Brepols is de uitgeefgroep met de familie de Cartier de Marchienne als aandeelhouder, Van Genechten is in handen van de familie de Somer. Jean-Louis de Cartier (zevende generatie) en Frederic de Somer (zesde generatie) zijn al decennia bestuurders van Cartamundi, en namen ook even de operationele leiding waar, na het plotse overlijden van CEO Chris Van Doorslaer. In 2018 kwam Stefaan Merckx over van de familiale bakkerij- en oliëngroep Vandermoortele om het CEO-schap over te nemen. Zijn eerste wapenfeit was de overname van United States Playing Card Company (USPC) in 2019, waardoor de omzet in één klap groeide van 390 naar 490 miljoen euro.

Unieke bestuursvorm

Gevraagd naar het geheim achter hun succes noemen de Somer en de Cartier de 'unieke bestuursvorm' met twee evenwaardige aandeelhouders. 'Omdat elke familie exact de helft van de aandelen heeft, kom je tot een specifieke dynamiek', zegt de Cartier. 'We zijn verplicht altijd tot een akkoord te komen, zelfs al zijn we het aanvankelijk oneens over iets. Zo kom je tot een vergelijk, dat meestal een betere oplossing inhoudt dan die waar je alleen toe komt.’

Daarnaast is het een bewuste keuze om vast te houden aan een externe CEO, iets wat ook de jury van de award kon bekoren. 'Cartamundi ademt de passie, de moed, en de waarden uit van een echt familiebedrijf, opgebouwd door twee aparte families, die zeer bewust het bedrijf door professionele, niet-familiale CEO’s en managers hebben laten leiden en dat ook zo in de toekomst willen laten doen', lichtte juryvoorzitter Guido Vanherpe, de CEO van La Lorraine Bakery Group (winnaar 2016), toe.

Cartamundi

Uitgever van speelkaarten, waaronder Bicycle, Copag en Fournier.
Produceert wereldwijd voor Hasbro (Monopoly, Cluedo, Trivial Pursuit, Risk), Mattel (Uno, Scrabble) Disney (Mickey Mouse, Frozen en Star Wars) en andere giganten in speelgoedland.
Nam in 2015 de fabrieken van Hasbro over in de VS en Ierland.
Nam in 2019 United States Playing Cards Company over, marktleider in high-endspeelkaarten.
Joint venture (50-50) van Brepols (familie de Cartier) en Van Genechten Packaging (familie de Somer en anderen).
Omzet: ruim 500 miljoen euro (2020, +10% tegenover 2019).
2.600 werknemers.
Vestigingen in 18 landen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud