Funfactor steeds belangrijker in de oorlog om talent

©AFP

Bedrijven hebben almaar meer aandacht voor de waardering van hun werknemers. De redenen zijn divers: ze betrokken houden in tijden van overmatig thuiswerk, ze bedanken voor de offers tijdens de coronacrisis of een aantrekkelijke werkgever blijven in de oorlog om talent.

Vraag werkgevers wat hen het moeilijkst lag tijdens de lockdowns en het bijbehorende telewerk en velen antwoorden: de mentale verbondenheid met het bedrijf behouden. Kirsten Florentie, verantwoordelijke people & engagement bij Telenet, kan ervan meespreken. Het telecom- en mediabedrijf liet het voorbije jaar 3.700 medewerkers thuiswerken.

De essentie

  • Tijdens de coronacrisis worstelen bedrijven met de vraag hoe ze hun werknemers verbonden kunnen houden.
  • Ze zoeken hun toevlucht almaar meer tot waarderingsprogramma's, die mikken op de emotionele ondersteuning van hun mensen.
  • Bij Arteel, een specialist in dat soort programma's is, de omzet tijdens corona met 68 procent gestegen.
  • Ook na corona, als de combinatie van thuis en op kantoor werken blijft bestaan, zal er meer behoefte zijn om medewerkers te blijven verbinden, digitaal of fysiek.

‘Tijdens de eerste lockdown was er nog een gevoel van ‘samen erdoor’’, zegt Florentie. ‘Maar bij de tweede lockdown, vlak voor de winter en de eindejaarsfeesten, waren mensen fysiek en mentaal moe. Het percentage dat positief antwoordde op de vraag ‘Vindt u nog voldoende energie om uw werk goed te doen’, was enorm geslonken. We voelden dat de afstand tot de werkvloer en de bedrijfscultuur groter werd.’

Het wegvallen van die verbondenheid blijkt ook uit een recent onderzoek van het bureau Protime. Bijna een derde van de thuiswerkers (29,4%) zegt zich minder betrokken te voelen bij zijn organisatie. In een ander onderzoek melden vier op de tien werknemers dat ze andere oorden willen opzoeken zodra corona voorbij is. Ook het aantal burn-outs is blijven stijgen.

Het percentage medewerkers dat positief antwoordde op de vraag ‘Vindt u nog voldoende energie om uw werk goed te doen’, was bij de tweede lockdown enorm geslonken.
Kirsten Florentie
People & engagement verantwoordelijke bij Telenet

De behoefte van bedrijven om daar iets aan te doen heeft Arteel duidelijk gevoeld. Het Leuvens hr-bedrijf is gespecialiseerd in incentives en waarderingsprogramma’s voor bedrijven. Het zag de vraag naar zijn diensten het voorbije jaar verdubbelen. De omzet steeg met 68 procent, tot 9 miljoen euro.

‘Veel bedrijven namen hun toevlucht tot waarderingsprogramma’s’, zegt Nathalie Arteel, co-CEO van Arteel Group. ‘Werknemers wennen snel aan extra loon, een bonus en extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen en maaltijdcheques. Almaar meer bedrijven schakelen daarom over naar minder rationele, meer emotionele vormen van waardering.’  

Dat beaamt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde en expert welzijn op het werk. ‘Loon is een belangrijke voorwaarde voor waardering, maar nooit voldoende. Het is belangrijk dat leidinggevenden positief gedrag bekrachtigen, liefst tot dubbel zo veel als het aantal aangehaalde verbeterpunten. Tot slot is de funfactor belangrijk geworden als beloning, om de verbinding met het bedrijf te onderhouden.’

Cosy box

Daarom werd menig thuiswerker in de watten gelegd met wijnproeverijen, ontbijtpakketten of een workshop cocktail shaken - allemaal online. Telenet maakt er een punt van minstens een keer per kwartaal een online event te organiseren. ‘Daarbij stuurden we geschenkboxen op het thuisadres, gecombineerd met een digitale bijeenkomst via Zoom. In juni 2020 was het een aperobox,  in december een ‘cosy box’, met onder meer een dekentje, met Pasen een pakket met chocola en zaadje om in de tuin te planten, als teken van hoop - telkens vergezeld van een persoonlijke boodschap van het management.’

Waarderingsprogramma’s kunnen ook breder en structureler gaan. Arteel: ‘In het Turnhoutse bouwchemiebedrijf Soudal krijgen alle werknemers na een persoonlijke videoboodschap van oprichter Vic Swerts toegang tot een website met een waaier aan cadeaus: concerten, avontuurlijke trips, een restaurantbezoek, een goed doel, enzovoort. Ze kiezen daaruit, vaak samen met het gezin, waarna ze het krijgen toegestuurd per post. Zo krijg je een hele reeks van contactpunten, die telkens de verbondenheid met het bedrijf versterken.’

Energiezuinig rijden

De programma’s van Arteel richten zich ook op het bestendigen van gedrag, zoals het bevorderen van veiligheid. Van Moer Logistics, dat 600 chauffeurs en 400 magazijniers tewerkstelt, heeft daarvoor het Blue Diamond-programma opgesteld. Elke werknemer kan punten behalen als hij individuele of teamdoelen behaalt. Voor vrachtwagenchauffeurs gaat het bijvoorbeeld om veilig, ongevallenvrij of energiezuinig rijden.

We merken dat het bedrag dat wordt besteed aan incentives - in normale tijden zowat 25 euro per persoon - in coronatijden gestegen zijn
Nathalie Arteel
CEO Arteel Group

‘Maar het gaat breder’, zegt CEO Jo Van Moer. ‘Een nieuwe medewerker geven we een startpremie aan punten, gecombineerd met een persoonlijke welkomstboodschap. Idem bij een huwelijk of een geboorte, om anciënniteit te vieren, of als iemand een nieuwe medewerker aanbrengt. Met de punten kan de medewerker een geschenk kiezen, gaande van een citytrip, een sauna- of restaurantbezoek, een Fitbit, speelgoed, parfum tot een handdoekenset.’

Een meer prozaïsche reden waarom de incentivemarkt floreerde, is dat bedrijven geen budget konden opsouperen aan fysieke evenementen. ‘We merken dat het bedrag dat wordt besteed aan incentives - in normale tijden zowat 25 euro per persoon -  in coronatijden gestegen is’, zegt Arteel. Ze vreest niet dat de business terugvalt als de arbeidsmarkt weer wat minder krap wordt en de budgetten weer meer naar bedrijfsevents gaan. ‘We hebben vooral in de langetermijnprogramma’s een groei gezien. Dat betekent dat het bedrijven menens is, zeker nu hybride werken een definitieve plek heeft veroverd in onze bedrijven.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud