Regeltjes zijn grootste vijand van jonge ondernemers

Een beeld van het Brusselse bedrijvencentrum Betacowork. Jonge ondernemers in ons land gaan te veel voort op hun buikgevoel, zegt het softwarebedrijf Sage. ©Dieter Telemans

Bureaucratie, slechte betalers en lange werkuren zijn de drie meest demotiverende factoren voor jonge Belgische ondernemers, zo leert een onderzoek door het zakelijke-softwarebedrijf Sage.

Sage bracht in kaart hoe ondernemers van de ‘generatie Y’ (18 tot 34 jaar) denken over ondernemerschap. Daarvoor werden afgelopen april ruim 7.000 ondernemers bevraagd in 16 landen, ook in België.

De studie toont duidelijk aan dat het evenwicht tussen werk en privéleven voor deze generatie ondernemers veel belangrijker is dan voor vorige generaties. Internationaal zeggen twee op de drie ondervraagden dat hun privéleven voorrang heeft op hun werk. De Belgen blijken de grootste uitschieters in de andere richting: hier zegt 43,1 procent dat het werk op de eerste plaats staat. Maar tegelijk zegt 70 procent van de Belgen dat ze zich tot doel stellen om minder te werken en sneller met pensioen te gaan.

Tussen 60 en 70 procent van de jonge ondernemers zeggen dat ze soms winst laten liggen uit ethische overwegingen, en dat ze belang hechten aan de sociale meerwaarde van wat ze doen.

In bijna alle landen zeggen ruim 90 procent van de ondernemers nog altijd evenveel passie te voelen voor hun zaak als toen ze ermee begonnen. Maar er zijn uiteraard ook ontmoedigende factoren. De meest geciteerde factor is de bureaucratie en de regelgeving. Ook bij ons zegt zowat 40 procent daar het meest onder te lijden. In de Angelsaksische landen ligt dat percentage slechts rond de dertig procent, maar in Spanje, Portugal en Polen ligt het rond de zestig procent.

De tweede grootste hinder, genoemd door 31 procent van de Belgen, komt van late betalers en wanbetalers. En nog eens 28,3 procent van de Belgen noemt de lange werkdagen – dat is iets meer dan het internationale gemiddelde van 24,6 procent.

Durvers

De Belgen komen in het onderzoek in het algemeen naar voren als durvers die op zoek zijn naar een zekere kick in het zakendoen. ‘Ze nemen beslissingen vaak vanuit een buikgevoel en niet gebaseerd op cijfers, statistieken en analyses. Ze nemen ad hoc beslissingen en zijn weinig vooruitziend en werken nauwelijks planmatig. Het idee primeert, de creativiteit viert hoogtij, maar het kader ontbreekt’, zegt directeur Alex Dossche van Sage Belgium .

‘Twee derde van de Belgische ondernemers onderschat ook de invloed die technologie op hun bedrijf kan hebben. Hieruit blijkt de noodzaak om ondernemers te begeleiden en te informeren, zodat ze volop voordeel kunnen halen uit digitale vooruitgang.’

Het onderzoek bevestigt dat onze strategie de juiste is, zegt Sage. Het bedrijf wil zich meer gaan profileren als een ‘software-coach’ die ondernemers met persoonlijke advies en begeleiding geeft. Het doet dat met informatie op de eigen website, maar ook via een netwerk van 150 partners in België. ‘We willen ook nauwer samenwerken met ondernemers- en beroepsorganisaties en meer aanwezig zijn in het Belgische ondernemerslandschap.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect