Dagboek van een uitvindersduo

Een goed idee hebben is één ding, een prototype maken nog een ander. Maar de stap van zo'n prototype naar een afgewerkt, gecertificeerd product dat klaar is voor serieproductie en online verkoop, dat is niets minder dan een spannend avontuur.

Het voorbije anderhalf jaar werkten de Vlaamse uitvinders Raoul Maris en Hans Kerkhoff aan hun 'Meeting Motivator', een toestel dat deelnemers aan een vergadering met een vleugje humor aanspoort om hun smartphone aan de kant te leggen. We vroegen aan het duo om hun ervaringen bij te houden in een dagboek. Het is een  inspirerend relaas voor iedereen die wel eens droomt van zijn eigen uitvinding.

Gelotology lost de dagdagelijkse problemen van mensen op. En dat met de glimlach. Van vervelend lange wachtrijen in pretparken tot het vergeten om je planten water te geven. Met een combinatie van technologie, design en een grote dosis positiviteit pakken we die problemen aan en werken oplossingen uit voor bedrijven en organisaties.

Dat was het verhaal waar we vorig jaar in maart mee zijn gestart. Geen moeilijk verhaal, maar wel niet evident om snel duidelijk te maken in een presentatie. Het concreet maken helpt. Met een voorbeeld dus. En dat voorbeeld was de Meeting Motivator. Een oplossing voor een probleem dat zo herkenbaar is geworden dat er zelfs een speciaal woord voor is bedacht: phubbing.

Phubbing is het gebruiken van je smartphone op het moment dat er andere dingen belangrijker zijn. Zoals opletten tijdens een meeting. Of luisteren naar iemand die een presentatie probeert te geven. Het is het soort gedrag waarvan iedere werknemer die regelmatig vergadering bijwoont al eens getuige van is geweest. Of zich misschien al schuldig aan heeft gemaakt.

Dit  probleem heeft al tot heel wat ergernis geleid binnen bedrijven. Een onderzoek van onderzoeksbureau QlikTech toont aan dat slechts 20 procent van de consumenten het acceptabel vindt om tijdens een vergadering de smartphone te gebruiken. Meer dan 50% van de lezers van het blad Intermediair ergert zich aan het gebruik tijdens meetings. Cijfers van de University of Southern California spreken zelfs van 78%.

De cijfers nodigen vaak uit tot redelijk drastische oplossingen. Bestraffen van personeel, afpakken van telefoons, of zelfs wifi en telefoonsignalen blokkeren met speciale apparatuur. En net daarom is het een perfect probleem om onze manier van werken te illustreren. Want door mensen te belonen in plaats van te bestraffen creëer je een langdurige en vooral positieve gedragsverandering.

En dat is precies wat de Meeting Motivator doet. Het is een apparaat dat je op je vergadertafel zet. Voor de meeting begint zet iedereen zijn smartphone in de Meeting Motivator. Op dat moment hoor je een stem die jou bedankt met een grappige quote. De meeting motivator is immers een ‘echte’ motivator: een wat over-the-top motivational coach die de ene one-liner na de andere eruit flanst. Het ijs is gebroken, de afleiding is weg en de meeting kan beginnen.

De Meeting Motivator bestond in ons hoofd, maar nog niet in het echt. Dus werd het tijd om er eentje te maken om onze Gelotology presentaties mee te verrijken.

Versie 1.0

Het eerste prototype was een wit gelakte aluminium bak met speakergaten aan de zijkant. Binnenin zat een arduino, een breadboard en 8 mechanische switches. Als je je telefoon erin stak, werd de switch ingedrukt en hoorde je een geluidje. We doken de studio in met Bruno Vandenbroucke voor een geweldige sessie om het personage van de Meeting Motivator vast te leggen.

Na een paar dagen solderen en programmeren was het prototype af. Het bakje woog een slordige 4 kilo, kon maar tien quotes afspelen en had dezelfde geluidskwaliteit als een transistorradio uit 1950. Maar het werkte. Letterlijk en figuurlijk. Want de Meeting Motivator legde niet alleen zeer goed uit waar Gelotology voor stond, er werd ook regelmatig gevraagd of dat bakje niet te koop was.

Uit de vele positieve reacties werd het duidelijk dat er heel wat bedrijven waren die wel een Meeting Motivator zouden kunnen gebruiken. En ook al was dat alles behalve een kwalitatief doelgroeponderzoek, het was voor ons voldoende om de gok te wagen. Tijd om van een prototype een echt product te maken.

Van prototype naar…nog meer prototypes

Wij wilden het leukste, mooiste en beste apparaat maken dat ooit in een vergaderzaal heeft gestaan. Dat heeft uiteindelijk zijn gevolgen gehad voor de productie. Maar dat is iets voor later. Het leukste, mooiste en beste product had nog een lange reis te gaan als je naar het eerste prototype keek. Maar het voordeel van prototypes is dat je je eigen product fysiek kan vastpakken, testen, feedback vragen en op basis daarvan evolueren. Een tekening blijft een tekening. Maak het in een ruwe versie, en het wordt plots tastbaar en concreet. Wat we hebben geleerd tijdens het prototypen:

Design

God is in the details. Zo hebben we weken gebabbeld met houtbewerkers over de afronding van de binnenhoek van de eiken behuizing. In eerste instantie was het niet mogelijk. Een binnenhoek van 90 graden was de beste manier. Maar mits het toepassen van enkele extra handelingen op een machine, lukte het uiteindelijk wel. Nu, enkele extra handelingen betekent extra tijd en dus extra kosten. Maar het was heel belangrijk voor de strakke look van de Meeting Motivator, en dus besloten we ervoor te gaan.

 

Features

De Meeting Motivator moest een karakter worden. Een personage met een attitude. Dat was ook de opdracht aan Bruno Vanden Broecke: geef de Meeting Motivator een gezicht. Tijdens het prototypen beseften we dat we daarvoor extra features nodig hadden. Dingen die mensen niet verwachten, zoals de Meeting Motivator die van zich laat horen als je ‘m oppakt, of het feit dat hij weet welke dag het is, en hoe laat, en of het een feestdag is etc…

Smartphone compatibility

Ons allereerste prototype kon enkel gebruikt worden door iPhones. In de afgewerkte versie is er plaats voor bijna alle moderne smartphones. Zelfs de reusachtige iPhone 6 plus past erin. Elke smartphone die nog groter is, zien we niet meer als een smartphone maar als een tablet.

Materiaalkeuze

Een high end product verdient high end materialen. Zeker in een vergaderzaal, want dat is toch het visitekaartje van elk bedrijf. Elke potentiële klant of externe partner wordt meestal daar ontvangen. We kozen eik voor de buitenbehuizing. De typische houtnerf structuur geeft het een heel natuurlijke look. En een matte polycarbonaat voor de frontjes biedt een leuk en modern contrast.

Keuzes maken

De grootte van de speakergaatjes, de diepte van het graveren van ‘meeting motivator’, welke pootjes… We hebben gemerkt dat je bij het het creëren van een product keuzes moet maken over alles. Daarom vraagt het ook zoveel tijd. Die keuzes moeten rijpen. Ga te licht over één beslissing, en de kans bestaat dat je telkens met een gewrongen gevoel zit, wanneer je er weer eentje assembleert.

De Wonderen van Webshops

Een webshop online zetten is geen moeite. Dat kan werkelijk iedereen. Er zijn honderden kant-en-klare of minder kant-en-klare oplossingen beschikbaar. Gratis en betalend. Alles hangt af van wat je er zelf mee wil doen. Wij hebben gekozen voor de eCommerce plugin van Wordpress: WooCommerce. Zo konden we onze eigen webshop hosten, met onze eigen domeinnaam en alles tot in detail controleren.

Maar het online zetten van een webshop is klein bier vergelijken bij waar je allemaal rekening mee moet houden als je ook daadwerkelijk iets gaat verkopen. Plots zit je in de wereld van online betalen en betalingen ontvangen, btw berekenen, facturen opmaken én verzendkosten aanrekenen. We nemen u graag even mee in die wereld.

Om iemand iets op jouw website te laten kopen heb je 3 dingen nodig: een webshop, een betaaldienst en een financiële instelling. De webshop hadden we.

Een betaaldienst heb je nodig om credit- en debetkaarten te kunnen aanbieden op je webshop. Je kan individueel contracten afsluiten met bijvoorbeeld Visa, Mastercard, maar het is een stuk eenvoudiger om dit bij één partij te regelen die al die kaarten kan aanbieden in 1 pakket. Ogone –die tegenwoordig Ingenico heet- is daar een bekend voorbeeld van.

Tot slot heb je nog een financiële instelling nodig. Ahja: een bank, hoor ik u zeggen. Nee, dat dachten wij ook. Een financiële instelling (of acquirer) is geen bank, maar een bedrijf dat je nodig hebt om het geld van de rekening van de betaler over te brengen naar jouw rekening. Je hebt dus beide partners nodig. En dat betekent offertes aanvragen, jaarrekeningen voorleggen, verkoop simulaties maken en uiteindelijk de contracten tekenen.

En buiten die administratieve rompslomp is het grote nadeel dat zowel de betaaldienst als de financiële instelling –buiten hun vaste kosten- met graagte een percentage van elke transactie pakken. Dat is nu eenmaal hun businessmodel. Maar wel enorm confronterend om te zien om welke bedragen dat gaat als je veel verkoopt. Paypal is natuurlijk een gratis initiatief om alle vaste kosten te vermijden. Maar een redelijk hoge drempel voor de online shopper (je hebt immers een Paypal account nodig) en bovendien enorm duur per transactie.

Na een paar simulaties in Excel -na een paar maanden bezig te zijn maak je van alles een Excel sheet- hebben we uiteindelijk gekozen voor de betaaldienst + acquirer combinatie.

Nog maar 299 quotes

Met al dat papierwerk zou je het belangrijkste papierwerk bijna vergeten: quotes schrijven. Want een mooie en functionerende Meeting Motivator is goed, maar zonder motiverende quotes heb je er natuurlijk nog niet veel aan.

En –in tegenstelling tot het prototype- hadden we er iets meer nodig dan 10. Een stuk of 300 om precies te zijn. Dat betekende dat we zo’n 600 quotes moesten schrijven. Op die manier konden we nog kritisch zijn tijdens de opname. Meer dan 50% van de one-liners mocht sneuvelen. En daar hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt. Schrijven is schrappen, tenslotte.

Om die 600 te halen hebben we overal en op elk moment geschreven. Overdag, ’s nachts, in de auto, op restaurant, op vakantie. Tot het laatste restje motivatie om motiverende one-liners te schrijven was verdwenen. Gelukkig hadden we er toen genoeg.

Het land van de onbegrensde schadeclaims

America. The land of hopes and dreams. En immense schadeclaims. Verzekeraars zijn extreem voorzichtig (om niet te zeggen: panisch) als het gaat over een nieuw product shippen naar Amerika of Canada. De claims liggen vaak absurd hoog in die landen en dat laat zich ook hard voelen in de polis die je daarvoor moet afsluiten.

Het was best even schrikken toen we beide offertes (levering in Europa en levering in Europa en Amerika) naast elkaar legden.

Uiteindelijk hebben we gekozen om de lancering te doen in onze eigen taal (NL).

Op die manier konden we ons optimaal focussen op de kwaliteit van de quotes, met de juiste nuances en intonaties.

Bovendien hebben we met Vlaanderen en Nederland toch nog een mooie afzetmarkt om te starten en naar de interesse van bedrijven te peilen. Andere talen zullen snel volgen.

CE-keuring

Op vrijwel elk Europees product dat je koopt, zal je een CE logo terugvinden. Het logo is een verklaring dat het product conform de Europese wetgeving op de markt wordt gebracht. Dit om de consument gemoedsrust te geven over de aankoop.

Het is voor de overheid ondoenbaar om zelf elk nieuw product te gaan testen en beoordelen. Daarom leggen ze de verantwoordelijkheid bij de fabrikant zelf.

Elke fabrikant wordt verplicht om voor de lancering van het product een ‘conformiteitsverklaring’ af te leggen. Hierin verklaart de fabrikant officieel dat het product onderworpen werd aan de nodige tests.

Zeker als je een elektronisch product ontwikkelt, is het keurings-traject dat je moet afleggen best interessant:

  • A. Je stuurt een gedetailleerde beschrijving van het product naar een dienst van de overheid.
  • B. Zij zullen op basis van die beschrijving laten weten waar het product op getest moet worden. Voor de Meeting Motivator ging het om 2 tests: LVD en EMC.
  • -LVD is een laagspanningstest. Omdat de Meeting Motivator werkt op netstroom moet er gekeken worden of de printplaat in combinatie met een reeds gekeurde adapter ook de test doorstaat.
  • -EMC is een elektromagnetische stralings-test. Aangezien de Meeting Motivator een centrale plaats krijgt in de vergaderzalen, moet er gezorgd worden dat het geen effect heeft op andere apparatuur in de buurt (bv. Conference call toestel, televisie, beamer,…).
  • C. Als je eenmaal weet welke tests je moet doen, neem je contact op met de daarvoor bestemde labo’s. Zij plannen de test in naar gelang de beschikbaarheid van de specifieke test-apparatuur.
  • D. Als het eindverslag van het labo negatief is, dien je een aantal aanpassingen te doen en opnieuw te testen.
  • -Hou rekening met het feit dat zo’n test duur is. Je doet dus best op voorhand zoveel mogelijk eigen metingen om te vermijden dat je de test meerdere keren moet laten uitvoeren.
  • E. Als het eindverslag positief is, kan je overgaan tot het ondertekenen van de conformiteitsverklaring.
  • F. Tot slot laat de overheid ook weten, welke informatie terug te vinden moet zijn op elk individueel product. Zoals: informatie over fabrikant, plaats van assemblage, milieuregels, in- of outdoor gebruik etc…

Tijdens het doorlopen van dit traject werd ons heel erg duidelijk hoe hard de overheid probeert om de consument te beschermen. Alles wordt in het werk gesteld om te vermijden dat fabrikanten een minderwaardig, gevaarlijk product tot in de handen van de koper krijgen.

De val van 80 centimeter

Als je het hele ontwikkeltraject van het product hebt afgelegd, ben je er nog niet. Het product moet ook tot bij je koper geraken. En bij voorkeur onbeschadigd. Daarvoor doe je beroep op een koerierdienst. Je vergelijkt best hun tarieven want daar kunnen wel eens verschillen in zitten.

Heel belangrijk is het juist opvolgen van de richtlijnen die je van hen meekrijgt.

Zo liet onze koerierdienst weten dat de verpakking het product moet beschermen tegen een val van 80 centimeter. Die 80 centimeter is een veiligheid die ze inbouwen voor het traject dat de doos aflegt: van de ene transportband naar de andere, in en uit de vrachtwagens, bestelwagens etc…

Het gedetailleerd bekijken van de verpakking is dus even belangrijk als het product zelf. Het is een evenwicht zoeken tussen: a. Kostprijs, b. Stevigheid, c. Esthetiek. Het was best een spannend moment om één van onze meeting motivators in de verpakking bewust van tafel te duwen. Maar het moest, better safe than sorry.

Sweatshop in Roeselare

Wie een product op de markt brengt en kapitaal heeft om meteen 50.000 stuks te laten maken, vindt in China zeker gemotiveerde mensen om alles te produceren, assembleren en in containers te shippen.

Wij als start-up hadden een andere aanpak nodig. Een aanpak waarbij we heel flexibel kunnen inspelen op de vraag van bedrijven, zonder meteen duizenden stuks in een loods op te slaan.

De Meeting Motivator werd op een manier uitgetekend dat hij gemakkelijk te assembleren is.

We hebben ons team zo samengesteld dat ze zich elk kunnen concentreren op het perfect uitwerken van één onderdeel. Eén bedrijf is verantwoordelijk voor de eiken behuizing. Een ander bedrijf is verantwoordelijk voor de elektronica. Etc…

We werken zoveel mogelijk met Belgische bedrijven, kwestie van de vinger aan de pols te kunnen houden, maar vooral ook om er zoveel mogelijk een Belgisch product van te maken en de pareltjes van bedrijven die we in ons land hebben, een podium te geven.

De assemblage zal in eerste instantie door Gelotology zelf gebeuren, op onze zolderverdieping in Roeselare. Afspraken worden gemaakt om bij grotere aanvragen de assemblage uit te besteden aan een sociale werkplaats.

Als we op een dag wakker worden en 50.000 bestellingen zien verschijnen, welja, dan zullen we eens met China gaan babbelen.

De Eating Motivator

De ambitie van Gelotology is groot. Zo geloven we dat we met onze filosofie het begrip ‘phubbing’ niet enkel in de vergaderzaal kunnen oplossen, maar ook op andere plaatsen waar mensen regelmatig naar de smartphone staren en anderen eenzaam achterlaten. Denk aan tête à tête etentjes op restaurant, of thuis aan de eettafel bij gezinnen met pubers.

Daarvoor bedachten we de Eating Motivator. Een kleinere versie van de Meeting Motivator, speciaal ontwikkeld voor die momenten aan tafel. Afhankelijk van de reacties op de Meeting Motivator, bekijken we de mogelijkheden van het verder uitwerken van dit product. We kijken er alleszins naar uit om met bekende koks rond de tafel te zitten en samen gepaste motiverende quotes te schrijven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud