De vier beloften voor 2014

De uitreiking in 2012. ©Dries Luyten

Dinsdagavond weten we wie dit jaar de onderscheiding Onderneming van het Jaar op zak mag steken: Ontex, Kinepolis, Katoen Natie, Van de Velde of Vyncke. Op de gala-avond wordt ook de prijs ‘Beloftevolle Onderneming 2014’ uitgereikt. CMOSIS, Emulco, ICsense en Showpad zijn de vier genomineerden voor die award.

ICsense

Deze Leuvens spin-off ontwerpt chips die analoge signalen uit onze omgeving (zoals geluid, temperatuur, beweging, magnetisme en druk,) omzetten naar digitale, bewerkbare nullen en enen. Van de beweging van een Wii-stick van Nintendo, de geluidstrillingen in een Cochlear-hoorimplantaat over het kompas van een Android-smartphone tot het detecteren van kankercellen in ons bloed en het energiebeheer in de satellieten van Thales Alenia Space. 

 

CMOSIS

Dit Antwerps bedrijf maakt geavanceerde beeldchips (vervangt het filmrolletje van weleer door digitale beeldvorming) voor wetenschappelijke, medische en industriële toepassingen. Zoals beeldsensoren voor inspectiesystemen in productielijnen en machines, voor camera’s voor endoscopie met de kleinste camera ter wereld (0,6x0,6 mm), high-end professionele foto- en videocamera’s (Leica, 4K video-opnames), camera’s voor doellijntechnologie (WK Brazilië), voor geografische surveys met drones, voor vingerafdrukscans.

 

Emulco Laboratories

Maakt ‘petrochemische, watergebaseerde emulsies’. Tot op vandaag is dat vooral het geval voor wax, een olierestant. Dat is in theorie onoplosbaar in water, maar door fysisch-chemische spitstechnologie slaagt Emulco erin beide moleculen toch aan elkaar te koppelen. Zo verkrijg je een homogeen, stabiel mengsel - een melkachtige vloeistof - dat veel makkelijker transporteerbaar en verwerkbaar is bij kamertemperatuur. Het eindproduct wordt vooral gebruikt in de productie van laminaatvloeren en om spaanderplaten waterafstotend te maken.

 

Showpad

Dat bedrijf ontwikkelde een tablet-applicatie die het verkoopproces versnelt. Verkopers of vertegenwoordigers kunnen er gemakkelijk documenten mee presenteren, notities nemen en contactgegevens verzamelen. Dat maakt sales teams productiever. Daarnaast kan ook de marketingafdeling doeltreffender en kan ze haar budget optimaliseren dankzij een uitgebreide rapportagemodule die inzicht geeft in de verkoop. Meer dan 500 bedrijven, waaronder meerdere Fortune 500-bedrijven en een groot aantal kmo’s gebruiken Showpad. Sinds vorig jaar heeft Showpad een kantoor in San Francisco.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content