Amazon en Google in krachtmeting rond slimme luidsprekers

Slimme luidsprekers zoals deze HomePod van Apple worden een belangrijk toegangsplatform tot de diensten van de internetbedrijven. ©AFP

Het gebeurt niet vaak, maar de twee techreuzen zijn in een openlijke welles-nietesdiscussie verwikkeld. Gebruikers van het nieuwste gadget van Amazon, de Echo Show, krijgen geen toegang meer tot filmpjes van YouTube.

De Echo Show, die overigens niet in ons land te koop is, is de jongste versie van de Echo, de ‘slimme luidspreker’ van Amazon . Net zoals de andere Echo-toestellen kan de Echo Show aangestuurd worden met spraakcommando’s, antwoordt hij en ‘begrijpt’ hij tot op zekere hoogte wat u zegt.

De Echo Show van Amazon ©AFP

De extra troef van de Echo Show is het aanraakscherm waarop ook foto's en video's getoond kunnen worden. Maar precies met die video is een probleem. Sinds dinsdag kan de Echo Show namelijk geen filmpjes meer afspelen van YouTube, het grootste videoplatform ter wereld dat in handen is van Google (zelf een onderdeel van de beursgenoteerde Alphabet-holding ). De toegang tot YouTube werd door Google geblokkeerd.

'Geen uitleg gekregen'

Amazon reageerde ongewoon, met een publieke mededeling waarin het Google ervan beschuldigt dat het geen enkele uitleg of verwittiging heeft gegeven bij de blokkering. ‘Dit is teleurstellend en schaadt de klanten van beide bedrijven’, klinkt het.

Google weerlegt de beschuldiging en beweert dat Amazon heel goed wist dat dit zou gebeuren. ‘We zijn al lang met Amazon aan het onderhandelen over een akkoord dat klanten op beide platformen een geweldige ervaring kan geven’, aldus een persbericht van het bedrijf.

Volgens Google houdt Amazon zich niet aan de technische voorwaarden die Google oplegt om de YouTube-filmpjes op zijn toestel af te mogen spelen, en is dat de enige reden voor de blokkering. ‘We hopen snel tot een overeenkomst te komen en deze zaken op te lossen’, zegt Google.

Reclame

Het probleem ligt vermoedelijk in het feit dat de Echo Show een aantal functionaliteiten van YouTube niet toont, zoals aanbevolen video’s en abonnementen op videokanalen. Voor Google is het belangrijk dat die functies wel getoond worden, omdat het bedrijf zo meer kijkers langer op zijn platform wil houden, wat dan weer de reclamekassa doet rinkelen.

Google vocht vier jaar geleden een gelijkaardig conflict uit met Microsoft . De intussen opgedoekte smartphone van dat bedrijf, de Windows Phone, kreeg toen ook geen toegang meer tot YouTube omdat Microsoft volgens Google een aantal technische voorwaarden schond.

De Echo Show is nog maar sinds juni te koop in de VS. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er al eentje hebben gekocht.

Strijd om nieuwe markt

Het conflict tussen beide techreuzen kan niet los gezien worden van de strijd om marktleider te worden in de nieuwe productcategorie van slimme assistenten zoals de Echo en de Google Home. Specialisten verwachten dat die een belangrijke plaats zullen veroveren naast de smartphone en de pc als interface met de diensten van de grote internetbedrijven. Met andere woorden: wie die markt controleert, controleert ook de toegangspoort naar winstgevende diensten zoals video- of e-commerceplatformen.

Die grote inzet verklaart dat er wel vaker conflicten zijn tussen de grote namen. Zo weigerde Amazon in 2015 nog het tv-product van Apple te verkopen omdat dat geen toegang gaf tot Prime Video, de videostreamingdienst van Amazon. De twee bedrijven bereikten daar pas begin dit jaar een akkoord over.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content