Creatieve sector op twee na grootste werkgever van Europa

Kunstgalerijen en andere activiteiten rond visuele kunsten vormen de grootste creatieve subsector.

Alle creatieve beroepen in de cultuur- en mediasector in de Europese Unie zijn samen goed voor 7,06 miljoen jobs en een jaaromzet van 535,9 miljard euro, zo leert een nieuwe studie van consultant EY.

Volgens EY is de ‘creatieve sector’ daarmee de derde grootste verschaffer van werkgelegenheid in Europa, na de bouwsector (15,4 miljoen jobs) en slechts nipt na de horeca (7,27 miljoen).

Om tot die indrukwekkende cijfers te komen, moest EY wel de optelsom maken van elf subsectoren, zoals boeken, kranten en tijdschriften, televisie en film, maar ook de productie van videogames, architectuur en de hele advertentiesector. Die laatste is in zijn eentje goed voor 17% van de totale omzet.

Aantal jobs in de creatieve sector

De allergrootste creatieve sector is, enigszins verrassend, die van de beeldende kunsten, goed voor bijna een kwart van de omzet en ruim 17% van de tewerkstelling. Het gaat om een samenraapsel van (al dan niet gesubsidieerde) activiteiten zoals fotografie, kunst, design, kunst en de uitbating van musea.

De resultaten van de studie sluiten aan bij een gelijkaardig onderzoek in Duitsland enkele jaren geleden. Ook daar kwam de creatieve industrie uit de bus als de derde sector van het land, na de auto-industrie en de machinebouw, maar met een groter gewicht dan de chemiesector.

Hervorming copyright

De voorstelling van de studie ging vanochtend gepaard met een politieke boodschap. De creatieve sectoren zijn ongerust omdat de nieuwe Europese Commissie een hervorming van de copyright-wetgeving op zijn prioriteitenlijst heeft geplaatst. Die wetgeving wordt vandaag nog grotendeels nationaal ingevuld.

Cultuur is bij uitstek wat Europa van de Verenigde Staten onderscheidt. Dat moeten we beschermen.
Jochen Greve
Scenarioschrijver Duitse misdaadserie Tatort

De sector zegt niet tegen een modernisering van de wetgeving te zijn, maar vreest dat die in de praktijk zal neerkomen op het afbouwen van de bescherming van creatieve werken zoals die vandaag geregeld is. ‘Cultuur is bij uitstek wat Europa van de Verenigde Staten onderscheidt. Dat moeten we beschermen’, zegt Jochen Greve, de scenarioschrijver van de Duitse misdaadserie Tatort, die mee lobbyt om de bezwaren onder de aandacht van de Commissie te brengen.

Jean-Noël Tronc van de Franse auteursrechtenmaatschappij Sacem (het equivalent van Sabam in België) wijst erop dat de creatieve sector ‘een deel is van de oplossing' om uit de crisis te geraken. ‘Het is een sector met jobs en groei, die veel werk biedt aan jongeren en die op bepaalde punten wereldwijd aan de spits staat. De sector is voor 90% gestuurd door privé-initiatief, maar we hebben de 10% van de overheid ook nodig, want we zijn kwetsbaar. Ik heb de teloorgang van de Europese ICT-sector meegemaakt (Tronc werkte onder meer voor de gsm-operator Orange), wat onder meer het gevolg was van slechte regulering. Hopelijk gebeurt niet hetzelfde met de creatieve sectoren’, zegt hij. Volgens Tronc is er bij de bevolking geen draagvlak voor een hervorming, op een ogenblik dat Europa met grote economische en sociale problemen kampt.

De resultaten van de studie worden vanmiddag voorgesteld aan de Europese commissarissen Günther Oettinger (Digitale Economie & Maatschappij), Tibor Navracsics (Onderwijs, Cultuur, Jeugd & Sport) en Andrus Ansip (Digitale Eenheidsmarkt).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect