De duistere kant van internethype Vero

Het sociale netwerk Vero is plots razend populair ©Vero

Het nieuwe sociale medium Vero lokt honderdduizenden nieuwe gebruikers, maar roept vooral veel vragen op.

Met de regelmaat van de klok staat een nieuw sociaal medium op dat denkt giganten als Facebook en Twitter te kunnen verslaan. Mastodon, Ello en Diaspora, bijvoorbeeld, of het geherlanceerde Myspace. Stuk voor stuk waren ze geen lang leven beschoren. Het nieuwste snoepje in de sector heet Vero.

Het platform, dat al sinds 2015 online is, werd deze week plots een gigantische hype. Alleen al in de Verenigde Staten haalde de app in 24 uur tijd een half miljoen nieuwe gebruikers binnen, die vooral nieuwsgierig waren naar waar iedereen het plots over had. Omdat geen enkele hippe vogel de boot wou missen, bezweken de servers van het platform al gauw onder de druk.

Wie alsnog binnen raakt, krijgt net als op Facebook een tijdlijn te zien met zaken die je vrienden en kennissen delen. Boeken die ze lezen, liedjes waar ze naar luisteren, films die ze bekijken… Een vrij flagrante kopie van Facebook, maar Vero belooft dat er geen advertenties op het platform zullen verschijnen. Het bedrijf zou in plaats daarvan betaalde abonnementen aanbieden - al mogen de eerste miljoen klanten het platform levenslang gratis gebruiken. Een vaag verhaal, omdat die grens inmiddels geruisloos overschreden is.

Omstreden CEO

De achtergrond van de oprichter van het netwerk roept nog veel meer vragen op. Het gaat om de 39-jarige Ayman Hariri, een omstreden Libanese miljardair. Naast met sociale media hield hij zich jarenlang bezig met het familiebedrijf Saudi Oger, een bouwfirma die in juli 2017 failliet ging.

‘In accordance with your choice of the privacy settings offered by the Service, by posting or otherwise making available any User Content on or through the Service, you hereby grant, and you represent and warrant that you have all rights necessary to grant, to Vero a limited, royalty-free, sublicensable, transferable, perpetual, irrevocable, non-exclusive, worldwide license to use, reproduce, modify, publish, list information regarding, translate, distribute, syndicate, publicly perform, publicly display, make derivative works of, or otherwise use your User Content, including (without limitation) your name, voice, and/or likeness as it is contained within your User Content, in whole or in part, and in any form, media or technology, whether now known or hereafter developed.’

In 2016 kwam het bedrijf in het nieuws toen bleek dat meer dan 2.000 onbetaalde bouwvakkers in hedendaagse slavenkampen nabij Riyad zaten. De Libanese premier was op dat moment Saad Hariri, de broer van Ayman. Eerder was ook hun vader Rafik, die het bouwbedrijf had gesticht, tien jaar premier geweest voor hij in 2005 bij een bomaanslag werd vermoord.

Dat het platform dat de strijd met de Amerikaanse techgiganten wil aangaan bijna volledig door Russische ontwikkelaars gebouwd is, wakkert de argwaan nog aan. Nog interessanter wordt het in de algemene voorwaarden van Vero, dat nochtans beweert zwaar in te zetten op privacy. Daarin staat dat de eigenaars alles wat gepost wordt nadien zowel op als buiten het platform mogen gebruiken zonder dat ze daarvoor moeten betalen. Zowel schattige kattenfoto’s als de namen en stemmen van de gebruikers. Voor zolang het team van Vero dat wil.

Een erg verregaande overeenkomst - die van Facebook en Instagram zijn een pak milder, enkel die van Twitter komt een beetje in de buurt. Wie inmiddels een account heeft aangemaakt en dat wil opzeggen, komt bedrogen uit. Om dat te doen moet een e-mail naar de makers gestuurd worden, waarna Vero in een standaardmail meedeelt dat de aanvraag ‘behandeld wordt’. Het bedrijf meldt in haar privacyovereenkomst dat zelfs na het verwijderen van een account ‘sommige informatie’ in handen van Vero blijft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content