Facebook verwijdert berichten van Trump, Twitter grijpt opnieuw in

De Trump-post die Facebook heeft verwijderd. ©AFP

Na Twitter en Snapchat grijpt ook 's werelds grootste sociale netwerk in tegen de campagne van Donald Trump. Twitter heeft opnieuw een bericht van de president gemarkeerd.

Facebook heeft berichten van het campagneteam van president Donald Trump verwijderd wegens het gebruik van een omstreden symbool. Het gaat volgens de krant Washington Post om een omgekeerde rode driehoek, die vergelijkbaar is met het symbool dat communisten en andere gevangenen moesten dragen in de concentratiekampen van nazi-Duitsland.

De omgekeerde rode driehoek verscheen onder meer in gesponsorde berichten van de campagnepagina Team Trump op Facebook. Die waarschuwde gebruikers voor 'gevaarlijke extreemlinkse' groepen en vroeg lezers een petitie te ondertekenen tegen Antifa, een groep antifascistische activisten. Die zijn door Trump in verband gebracht met recente rellen, al is er geen bewijs dat ze een rol van betekenis speelden.

Facebook stelt dat de berichten zijn verwijderd omdat ze strijdig waren met het beleid van het bedrijf. Het is volgens een woordvoerder niet toegestaan symbolen van verboden haatgroepen te gebruiken zonder uitleg.

Reguleren of sluiten

De Trump-campagne reageert verbaasd op de verwijdering van de berichten. 'De omgekeerde rode driehoek is een symbool dat wordt gebruikt door Antifa, dus het is meegenomen in een advertentie over Antifa', zegt een woordvoerder. 'We willen ook even opmerken dat Facebook een emoji heeft van een omgekeerde rode driehoek die er precies hetzelfde uitziet. Dus het is raar dat ze alleen deze advertentie aanpakken.'

President Trump heeft een gespannen relatie met sommige socialemediabedrijven. Zo reageerde hij onlangs woest toen Twitter, waar hij 82 miljoen volgers heeft, een factcheck plaatste bij een van zijn tweets. Trump dreigde ermee sociale media te reguleren of zelfs af te sluiten. 

Twitter heeft opnieuw een bericht van de Amerikaanse president Donald Trump gemarkeerd.

Twitter greep net opnieuw in - voor de derde keer in korte tijd. Bij een tweet van Trump werd het etiket 'Gemanipuleerde Media' toegevoegd. Het gaat om een video met de titel 'Doodsbange peuter rent weg voor racistische baby' die werd gemonteerd met een nep beeldmerk van CNN.

De nieuwszender reageerde op de tweet met de link naar de originele reportage van de twee spelende kinderen. 'Wij zullen blijven werken met feiten in plaats van nepvideo's te tweeten en onschuldige kinderen te gebruiken. We vragen u hetzelfde te doen. Wees beter', voegt CNN eraan toe.

Eerder nam ook Snapchat al positie in. Het netwerk staakte de promotie van de berichten van Trump. Het account met 1,5 miljoen volgers verdwijnt niet, maar Snapchat zal zijn berichten niet meer in de schijnwerpers zetten op de 'Discover'-pagina.

Facebook volgt dus het voorbeeld van Twitter en Snapchat. Eerder deze maand kreeg Facebook-topman Mark Zuckerberg het intern hard te verduren, onder meer van topdesigner Ryan Freitas, omdat hij niet ingrijpt tegen opruiende berichten van de president. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud