Advertentie
Advertentie

Facebook waarschuwt voor druk op advertentiemarkt

©REUTERS

Het socialemediabedrijf Facebook klopt naar goede gewoonte de verwachtingen van Wall Street, maar waarschuwt voor het einde van zijn reclamebonanza.

Facebook maakte zijn resultaten bekend na een bewogen beursdag waar de Amerikaanse beurs zowat 2,5 procent lager sloot.

De kerncijfers zijn een stuk beter dan de verwachting van Wall Street, zoals de voorbije jaren wel vaker het geval was bij Facebook. De omzet lag in het vierde kwartaal ruim 1,5 miljard hoger dan de consensusverwachting, op 28,07 miljard dollar. Ook de winst per aandeel was een stuk hoger dan verwacht: 3,88 dollar in plaats van 3,22 dollar.

Dat het aandeel in de nabeurshandel niet hoger schoot, was mede het gevolg van de waarschuwing van Facebook dat de komende kwartalen iets minder gunstig kunnen zijn. Naarmate de coronapandemie overgaat, geven adverteerders mogelijk minder geld uit aan online reclame, zegt het bedrijf.

Daarnaast dreigt Facebook ook een negatieve impact te voelen van iOS14, het nieuwe besturingssysteem van Apple. Dat laatste bedrijf heeft enkele wijzigingen aangekondigd die het voor Facebook moeilijker maken om zijn adverteerders te bedienen. Apple eist voortaan van alle apps in zijn App Store dat ze de gebruiker expliciet om toestemming vragen om gevolgd te worden in hun surfgedrag. De verwachting is dat veel gebruikers die toestemming niet geven, waardoor Facebook het moeilijker krijgt om gerichte advertenties te verkopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud