Facebook zwicht onder adverteerdersboycot

Facebook-topman Mark Zuckerberg. ©AFP

Onder druk van adverteerders zoals Unilever gaat Facebook dan toch harder optreden tegen haatboodschappen op zijn platformen.

Facebook gaat strenger optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend zijn. Die worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici, maakte topman Mark Zuckerberg vrijdagavond bekend.

Hij reageerde op een boycot van adverteerders waar steeds meer bedrijven zich bij aansluiten. Ze steunen de Stop Hate for Profit-campagne van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen, die sociale media verwijten na de dood van George Floyd te weinig te doen tegen extreemrechtse oproepen tot geweld tegen aanhangers van Black Lives Matter.

Unilever

Vrijdag maakte de Amerikaanse tak van de Brits-Nederlandse consumentengoederengigant Unilever nog bekend dit jaar niet meer te adverteren op Facebook, FB-dochter Instagram en Twitter. Ook telecomgigant Verizon, de Amerikaanse tak van de autofabrikant Honda en de outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face stopten al met reclame op Facebook.

Omstreden uitlatingen of berichten van politici blijven wel zichtbaar op Facebook, maar kunnen een label krijgen dat de inhoud de gebruiksvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. Zuckerberg wilde die stap tot nu nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende dat het beter was berichten van politici wel te tonen, zodat mensen kunnen zien wat ze precies zeiden.

Berichten met informatie over verkiezingen krijgen standaard een label. Dat moet gebruikers doorsturen naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud