Frederik Delaplace nieuwe topman van VRT

Frederik Delaplace is de nieuwe topman van de VRT. ©Debby Termonia

Frederik Delaplace leidt momenteel Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo.

De Vlaamse regering draagt Frederik Delaplace voor als de nieuwe CEO van de VRT. De 49-jarige West-Vlaming haalt het van Peter Vandermeersch (oud-hoofdredacteur De Standaard) en Koen Clement (ex-De Persgroep).

Delaplace volgt Paul Lembrechts op die begin dit jaar moest opstappen na een intern conflict in het directiecomité. In afwachting van de aanstelling van een opvolger werd toen VRT-veteraan Leo Hellemans teruggehaald om het 'Huis van Vertrouwen' tijdelijk te leiden.  

'Delaplace is een jonge en dynamische manager die zijn strepen heeft verdiend in de mediasector bij De Tijd en Mediafin. Het is iemand die de VRT echt 'future proof' kan maken', zegt Vlaams mediaminister Benjamin Dalle.

25 jaar bij De Tijd

De nieuwe topman werkte zijn hele carrière bij De Tijd en Mediafin. Na zijn studies toegepaste economie en journalistiek aan de KU Leuven ging Delaplace in 1994 aan de slag als journalist financiële markten en banken bij wat toen nog De Financieel-Ekonomische Tijd heette. Vijf jaar later werd hij chef van de cel financiën en van 2005 tot 2007 hoofdredacteur van de krant.

In die periode ging de redactie ook door een zware herstructurering met dito jobverlies. Toen hij in 2007 redactiedirecteur werd van Mediafin kreeg hij de redactionele eindverantwoordelijkheid van De Tijd en L'Echo.

Drie jaar geleden werd Delaplace topman van Mediafin, een groep die met ruim 250 medewerkers een omzet van 62 miljoen euro (-2% tgo 2018) en een bruto bedrijfswinst (ebitda) van 13 miljoen euro (-7%) realiseert. Nu maakt hij de overstap naar de openbare omroep, een overheidsbedrijf met meer dan 2.000 werknemers. 

De nieuwe CEO wacht een loodzware job, met drie heikele thema's:

1. Nieuwe tv- en radiobaas aanduiden

Na de exit van CEO Paul Lembrechts in januari verliet ook diens omstreden nummer twee, Peter Claes, in februari het bedrijf. De VRT heeft sindsdien geen vast directielid meer dat de televisie- en radionetten vertegenwoordigt. Olivier Goris, netmanager voor Eén en Canvas, en radiobaas Els Van de Sijpe wisselen elkaar af in afwachting van een beslissing over de opvolging van Claes.

De hele polemiek rond Claes wees uit dat de directeur media en productie grote budgetten beheert en veel spelers, zoals de productiehuizen, te vriend moet houden. Dat ligt gevoelig. De nieuwe CEO kan ook beslissen media en productie op te splitsen. 

 2. Meestappen in het Vlaamse Netflix 

In februari maakten VTM-moeder DPG Media en VIER-eigenaar Telenet bekend een nieuw online betalend kijkplatform voor Vlaamse fictie op te richten. Ze rekenen daarvoor op de VRT-catalogus. De openbare omroep heeft weinig te kiezen of het dat wil of niet. Het regeerakkoord legt op dat de VRT meedoet.

Maar de VRT-CEO heeft wel marge in de onderhandelingen met DPG Media en Telenet. De VRT geeft zijn programma's in licentie, maar wil het eigen kijkplatform VRT NU als 'volwaardige' optie overeind houden. Interim-CEO Hellemans nam alvast positie. 'VRT NU moet een voldoende gratis aanbod hebben om de publieke opdracht uit te voeren.'

 3. Akkoord sluiten met de politiek

De VRT moet tegen 1 januari 2021 een nieuwe beheersovereenkomst sluiten met de Vlaamse regering. Die schrijft voor wat de VRT plant te doen tot december 2025. Identiteit wordt een belangrijk item. Het Vlaams regeerakkoord schreef voor dat de 'VRT meer dan ooit moet focussen op het versterken van de Vlaamse identiteit'. Hoe die gedeelde Vlaamse identiteit er moet uitzien, daar gaf de VRT in een visienota al zelf het antwoord op. Ze wil inzetten op gedeelde ervaringen en evenementen, zoals De Warmste Week. 

De onderhandelingen tussen de Vlaamse regering en de VRT zijn al aan de gang, maar met de nieuwe CEO komen die na de zomer in een versnelling. Traditioneel hete hangijzers zoals de reclameplafonds die de VRT moet respecteren of de hoeveelheid tekst op nieuwssites komen dan op tafel. Bij de gesprekken zullen ook de besparingen hun rol spelen. De VRT moet tegen 2024 12 miljoen euro besparen. De oude VRT-top waarschuwde al dat zich dat vertaalt in meer herhalingen, meer buitenlandse aankoop en minder Vlaamse producties. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud