Google spint garen bij nieuwe datawet

Google en Facebook zijn samen goed voor driekwart van de online reclamekoek. ©AFP

Het lijkt erop dat de onlangs ingevoerde Europese datawet (GDPR) de macht van de Amerikaanse internetreus Google op de reclamemarkt nog versterkt heeft. Dat zegt een concurrent van Google.

Google, het bekendste onderdeel van de beursgenoteerde groep Alphabet , baat behalve zijn bekende zoekmachine ook het grootste online advertentienetwerk ter wereld uit. Via zijn reclamepoot DoubleClick volgt Google het surfgedrag van miljoenen gebruikers en laat het advertenties op allerlei websites aan de gewenste doelgroep zien.

Adverteerders die die diensten willen gebruiken, doen dat via het online platform DoubleClick Bid Manager (DBM) van Google. Daarbij hebben ze de keuze om advertentieruimte te kopen via Google, of via de netwerken van kleinere adtech-bedrijven zoals AppNexus en Rubicon Project.

Bij die kleinere concurrenten werd al langer gevreesd dat de invoering van de GDPR zou uitdraaien op een versterking van het marktaandeel van Google, en die vrees lijkt nu realiteit te worden. Volgens de eerste cijfers ging afgelopen vrijdag, de dag waarop de GDPR werd ingevoerd, 95 procent van alle advertentiegeld op DBM naar Google, volgens cijfers van AppNexus. Twee dagen eerder was dat volgens het bedrijf slechts 50 procent.

Toestemming

Onder de GDPR moeten bedrijven die persoonsdata verwerken daarvoor de toestemming vragen aan de gebruikers. Ook adtech-bedrijven die uw surfgedrag volgen met cookies vallen onder die verplichting.

Volgens de alternatieve spelers heeft Google de voorbije maanden onder adverteerders gretig de boodschap verspreid dat het niet kon garanderen dat die kleinere bedrijven aan alle GDPR-verplichtingen zouden voldoen. Blijkbaar hebben veel adverteerders het zekere voor het onzekere genomen en hun budgetten gekanaliseerd naar het Google-netwerk.

Google joeg eerder ook al de uitgevers in de gordijnen. Nieuwssites die met Google samenwerken voor het werven van advertenties, kregen te horen dat zij de toestemming moesten vragen van hun gebruikers voor het verzamelen van persoonsdata. Maar tegelijk eist Google wel dat het die data naar believen kan gebruiken.

Diepe zakken

De zakenpartners van Google klagen ook dat ze veel te lang hebben moeten wachten op concrete richtlijnen over hoe het bedrijf de GDPR-wetgeving zou implementeren, waardoor ze zich zelf moeilijk op tijd konden klaarmaken.

Google en Facebook controleren samen meer dan driekwart van de digitale advertentiemarkt en hebben diepe zakken. De kleinere advertentiebedrijven hebben het moeilijk om tegen beide reuzen op te boksen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content