nieuwsanalyse

HLN doet grens tussen geschreven en audiovisuele media vervagen

Peter Van den Berge, bedenker en hoofdrolspeler van 'De Gelukzoekers', financierde de reeks helemaal uit eigen zak. ©HLN

De populaire krant Het Laatste Nieuws lanceert vanavond 'De Gelukzoekers’, een reality-reeks die alleen online te zien is. Het is het eerste van een reeks formats die de grens opzoeken tussen geschreven en audiovisuele media.

De eerste aflevering van ‘De Gelukzoekers’ wordt om 18 uur online gezet via HLN.be, de nieuwssite van Het Laatste Nieuws. Er worden in totaal 21 afleveringen van ruim twintig minuten gepland, die telkens op dinsdag online gaan. In de serie worden enkele bekende en gefortuneerde Vlamingen gevolgd in hun pogingen om het geluk in hun leven op te zoeken.

De reeks neemt enkele hoofdrolspelers over van de reality show 'The Sky is the Limit' die eerder op Vier te zien was: de ondernemers Peter Van den Berge en Harry De Visscher (met zijn nieuwe liefde Kristel) en de Zeeuwse zakenbroers Azimi. Maar ook Ilse Beyers (ex-hoofdredacteur van Dag Allemaal) en snack-koning Jan Trappeniers (van de gelijknamige horecagroothandel) krijgen een centrale rol.

Ilse Beyers, ex-hoofdredacteur van Dag Allemaal, liet zich voor de reeks ook filmen. ©HLN

De makers beloven ‘minder blingbling’ en meer inhoud te brengen dan ‘The Sky is the Limit’ deed. Concreet gebeurt dat bijvoorbeeld door de gezondheidseconoom Lieven Annemans duiding te laten geven bij de emoties van de hoofdrolspelers. Denk aan Ilse Beyers die een grote affectie tentoonspreidt voor haar kat, of Van den Berge die tijdens een boottocht in Afrika terugblikt op zijn leven.

Videovertaling

In die zin is ‘De Gelukzoekers’ een videovertaling van verhalen die we ook in de krant zouden brengen, zegt Krijn Jonckheere, projectmanager online video bij De Persgroep Publishing, de uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws. Jonckheere, die jarenlang voor diverse tv-omroepen en zenders heeft gewerkt, werd afgelopen april door De Persgroep aangeworven om die ‘vertaling’ naar video concreet vorm te geven.

Ook SBS werkt aan nieuwe online formats

De commerciële omroep SBS stuurde Peter Van den Berge wandelen met zijn voorstel om 'De Gelukzoekers' te maken. Maar ook daar wachten ze met belangstelling af hoeveel kijkers de reeks op HLN.be zal kunnen bekoren.

Ook SBS is immers volop bezig met de voorbereiding van programma's die, al dan niet exclusief, online te zien zullen zijn.  Vanaf volgend jaar mag je heel wat initiatieven in die richting verwachten, laat woordvoerder Kristof Demasure weten. 'Sinds dit jaar zijn we hard bezig met een digitale strategie, waarvoor we ook Chief Digital Officer Wim Staelens (ex-Mediahuis en -Telenet) hebben aangetrokken', zegt hij.

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van het opbouwen van een online kijkerspubliekdoor zowel integrale programma’s als fragmenten via de website vrij te geven. 'We hebben het voorbije jaar een verdubbeling geboekt van de views, en een nog sterkere stijging van het engagement (de gekeken tijd)', zegt Demasure.

De omroep zegt nu online 750.000 unieke profielen verzameld te hebben. Die vormen de basis om de komende maanden gericht online videocontent te gaan aanbieden.

door zowel integrale programma’s als fragmenten via de website vrij te geven

‘Je ziet bij alle mediabedrijven dat de grenzen tussen de verschillende mediatypes vervagen. Behalve deze reeks hebben we nog heel wat andere projecten in de pijplijn zitten’, zegt hij. In januari gaat HLN.be bijvoorbeeld uitpakken met ‘Goedele 360’, een soort videoversie van de column van Goedele Liekens waarin de seks-experte vragen van kijkers beantwoordt. ‘We werken ook aan een interactief datingconcept dat een beetje het gevoel zal hebben van het tv-format ‘Blind Getrouwd’’.

Medialaan

De toenadering tussen geschreven en audiovisuele media bleek onlangs nog uit de beslissing van De Persgroep om zijn joint venture-partner Roularta uit te kopen bij de commerciële omroep Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, Q-Music,…). Een deal die onder meer nodig was om een populaire krantentitel als Het Laatste Nieuws audiovisueel te versterken.

‘We zijn intussen ook met Medialaan in gesprek om samen initiatieven te ontwikkelen’, zegt Jonckheere. ‘Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met VTM Nieuws rond de uitreiking van de wielertrofee ‘Kristallen Fiets’, die we op onze site hebben uitgezonden.’ Ook met Kameraki, het nieuwe online productiehuis van Medialaan, wordt er al nauw samengewerkt.

Zenders wilden niet

Toch werd Medialaan niet betrokken bij de productie van ‘De Gelukzoekers’. Het was hoofdrolspeler Peter Van den Berge zelf die het idee voor de reeks opvatte, nadat SBS (de commerciële omroep achter de zender Vier) had beslist om ‘The Sky is the Limit’ niet verder te zetten. Van den Berge, die fortuin maakte met medische software, probeerde het idee bij verschillende Vlaamse omroepen en productiehuizen te verkopen, maar ving overal bot.

De Persgroep toonde dus wel interesse, maar de uitgever hoeft dan ook nauwelijks risico te nemen: de volledige productiekost van de reeks, die in ‘echte’ tv-kwaliteit wordt gefilmd, wordt gedragen door Belg.tv, het online productiehuis dat Van den Berge samen met zijn partner Faith Olugo uit de grond heeft gestampt.

Rolls Royce

Peter Van den Berge, bedenker en hoofdrolspeler van 'De Gelukzoekers', financierde de reeks helemaal uit eigen zak. ©HLN

Het gaat om een investering van om en bij de 300.000 euro, 'de prijs van een goede Rolls Royce', aldus Van den Berge, die wellicht slechts gedeeltelijk kan worden terugverdiend met het geld van adverteerders. ‘Het is een groot experiment waarvoor ik mijn nek uitsteek’, zegt Van den Berge. ‘Maar als we erin slagen om 300.000 à 500.000 kijkers te halen, is het geslaagd en gaan we uitbreiden naar andere formats’.

Voor de VRT kan de reeks intussen een argument opleveren in de discussie met de krantenuitgevers, over de vraag of en hoeveel geschreven content de openbare omroep op zijn website mag publiceren.

De uitgevers klagen al langer dat de omroep te veel op hun terrein komt door geschreven analyses, reportages en ‘long reads’ op zijn site te zetten. De VRT kan nu argumenteren dat de uitgevers andersom net hetzelfde doen, en dat het klassieke onderscheid tussen ‘print’ en radio en tv niet relevant meer is. De openbare omroep wilde desgevraagd geen commentaar kwijt.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content