Megafusie van Amerikaanse mediabedrijven

Shari Redstone wordt voorzitter van het fusiebedrijf ViacomCBS. ©AFP

Door te fuseren willen CBS en Viacom Netflix en co het vuur aan de schenen leggen.

Het hing al een tijd in de lucht, maar pas dinsdag kwam er witte rook: de Amerikaanse mediabedrijven CBS  en Viacom   fuseren tot ViacomCBS. De megafusie creëert een gecombineerd bedrijf met ruim 28 miljard dollar omzet. De samensmelting zal volledig in aandelen worden uitgevoerd. CBS-aandeelhouders krijgen 61 procent van het gecombineerde bedrijf in handen, de rest gaat naar de beleggers achter Viacom. Met de deal is een bedrag van 11,7 miljard dollar gemoeid.

Van MTV tot Stephen Colbert

Viacom doet wellicht geen belletje rinkelen, maar zijn bekende internationale mediamerken zoals MTV (muziek en realityreeksen) en Nickelodeon (kinderzender) doen dat wél. CBS is bij ons minder bekend, maar is voor het Amerikaanse publiek de thuishaven van de talkshows van onder anderen Stephen Colbert.

Viacom en CBS vallen nu al allebei onder dezelfde eigenaar: de Amerikaanse film- en mediaholding National Amusements. Tot 2006 vormden ze nog één bedrijf. Shari Redstone, de voorzitster van National Amusements, deed de voorbije jaren al verwoede pogingen om de twee weer samen te brengen.

Een fusie lukte tot dusver nooit, door het gebikkel om de topjobs in de nieuwe combinatie of door onenigheid over de waardering van beide bedrijven. Dinsdag raakte bekend dat Shari Redstone voorzitter wordt van het nieuwbakken fusiebedrijf ViacomCBS, Viacom-topman Bob Bakish wordt er CEO.

Neus aan neus tegen Netflix

Dat de twee mediareuzen nu wél tot een akkoord zijn gekomen, is geen toeval. De dominantie van de online videostreaminggigant Netflix dwingt Amerikaanse mediabedrijven ertoe de krachten te bundelen. Eerder lijfde het entertainmentbedrijf Disney al 21st Century Fox in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect