Nieuw VRT-gebouw loopt drie jaar vertraging op

Een simulatiebeeld uit 2018 van het nieuwe gebouw van de VRT. ©G2 Architectural Graphics for TBM Robbrecht en Daem - Dierendonckblancke - VK - Arup

De VRT gaat uit van een verhuizing naar haar nieuwe gebouw in 2024, en niet in 2021 zoals eerst gepland. Dat komt deels omdat de omroep zich verkeek op de kosten en de plannen moest bijsturen.

De meer dan 2.000 werknemers van de VRT zullen drie jaar later dan gepland verhuizen naar hun nieuwe werkplek. Dat bevestigt de openbare omroep na een vraag van De Tijd. Het personeel is al ingelicht over het uitstel.

De VRT bereidt een modern omroepgebouw voor op het terrein aan de Reyerslaan. Bij de voorstelling van het project in 2016 legde de VRT de deadline voor een verhuis in 2021. Een snelle verhuizing is nodig, want het huidige gebouw is tot op de draad versleten. Het nieuwe pand heeft een oppervlakte van 58.000 m² en is ontworpen door het architectenbureau Robbrecht & Daem.

De vooropgestelde timing blijkt niet meer haalbaar. De VRT moet volgende maand nog een aangepaste versie van de bouwaanvraag indienen bij de gemeente Schaarbeek, die in het dossier bevoegd is. De openbare omroep hoopt dan volgend jaar effectief te beginnen met de afbraak van het bestaande parkeergebouw. Het nieuwe kantoor komt op de plaats waar nu het parkeergebouw ligt.

Onderste verdieping

De VRT wil niet dieper ingaan op de reden van de vertraging. Meerdere bronnen geven aan dat de verwerking van de bouwaanvraag ‘erg traag’ verloopt. De VRT diende de eerste versie van de aanvraag al twee jaar geleden in. De RTBF, die ook een nieuw gebouw plant, is wel al deels begonnen met de afbraak.

Maar de oorzaak van de vertraging ligt niet alleen bij de administratie. De VRT stuurde het project bij uit budgettaire overwegingen. Daarvoor waren nieuwe plannen nodig. Zo schrapte de openbare omroep de onderste van vier kelderverdiepingen uit het ontwerp. Op de drie resterende verdiepingen is ruimte voor parkeerplaatsen, een magazijn en het serverpark van de VRT.

De ingreep is nodig zodat de bouwkosten niet de pan uit rezen. De VRT had het nieuwe omroepgebouw aanvankelijk begroot op 122 miljoen euro. Maar aannemers in Brussel bleken gemiddeld 10 a 15 procent meer aan te rekenen dan in Vlaanderen. De VRT schrapte een reeks elementen om de meerkost te beperken. Voor de financiering van het gebouw maakt de VRT tijdelijk meer gebruik van bepaalde overheidsmiddelen. Dat compenseert het later weer.

Mobiliteit

Het schrappen van die verdieping betekent ook dat 36 parkeerplaatsen, op een totaal van 580, verdwijnen. Het Brussels Gewest vraagt sowieso dat bedrijven het aantal parkeerplaatsen op hun site beperken. Het maakt de mobiliteit op en rond de site nog wat uitdagender.

De VRT stelde vorig jaar een mobiliteitsmanager aan om zich voor te bereiden op de reductie van het aantal parkeerplaatsen. Die informeert de werknemers over alternatieven. Het personeel kreeg ook het aanbod in te tekenen op het systeem van leasefietsen. Dat was volgens ingewijden een enorm succes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect