Onzekerheid over toekomst reclamereus WPP

Martin Sorrell. ©Bloomberg

Het Britse reclameconcern WPP krijgt opnieuw een klap op de beurs nu het voor het eerst in zijn bestaan verder moet zonder bezieler Martin Sorrell. De CEO vertrekt na een fraudeonderzoek.

WPP kondigde zaterdagavond aan dat de 73-jarige Sorrell, een van de best betaalde Britse CEO's, na 30 jaar het bedrijf verlaat na de afronding van een onderzoek rond gesjoemel waarin Sorrell een hoofdrol zou spelen. Het bedrijf trad niet in detail, maar de zaak blijkt ernstig genoeg.

'In het belang van u, onze klanten en alle aandeelhouders is het daarom beter dat ik een stap opzijzet', zei Sorrell in een mededeling. Eerder al ontkende hij formeel dat hij fouten had gemaakt. Volgens meerdere media was Sorrell niet opgezet met de manier waarop hij naar de uitgang werd gewerkt.

De raad van bestuur stelde twee interim-managers aan om de operationele leiding van 's werelds grootste reclameagentschap over te nemen. Bovendien krijgt bestuursvoorzitter Roberto Quarta een uitvoerende rol.

Tussenoplossing

Maar in die tussenoplossing lijkt de beurs niet zo veel vertrouwen te hebben. Het aandeel gaat maandagochtend opnieuw lager. Het afgelopen jaar verloor WPP al 30 procent van zijn waarde, voornamelijk vanwege het moeilijke klimaat op de advertentiemarkt. Terwijl grote adverteerders in besparingsmodus zitten, eisen de digitale reuzen Google en Facebook het leeuwendeel van de inkomsten op.

WPP moet voor het eerst sinds zijn bestaan op zoek naar een nieuwe leider. Sorrell nam in 1985 WPP over toen het een grotendeels lege beursschelp was en bouwde het om tot een mastodont in de marketingwereld. Vandaag is WPP de paraplu boven meer dan 400 reclamebureaus met meer dan 200.000 werknemers. In 2000 werd Sorrell geridderd.

Opsplitsing

Ondanks de uitdagingen van het bedrijf lijkt er niet meteen een successieplan klaar te liggen, iets dat Sorrell zelf steevast afhield. Analisten speculeren nochtans op de mogelijke opsplitsing van het bedrijf en de verkoop van strategische onderdelen. 

Zo zou Kantar, het dochterbedrijf van WPP dat gespecialiseerd is in databeheer, volgens analist Ian Whittaker van Liberum zo'n 4 miljard euro kunnen opleveren.

De krant Financial Times meldt dan weer dat Sorrell vrij is om zelf een nieuw reclamebedrijf te beginnen. Hij heeft namelijk geen contract getekend dat hem verhindert een concurrent van WPP te worden. Sorrell bezit zelf ongeveer 2 procent van WPP.

Gesponsorde inhoud

Partner content