Ook Adidas en Puma adverteren in juli niet op Facebook en Instagram

©Christophe Gateau/dpa

De Duitse sportmerken voegen zich zo bij de lijst met merken die zo'n stap hebben genomen, om sociale netwerken ertoe aan te zetten harder op te treden tegen racistische en haatdragende boodschappen.

'Racisme, discriminatie en haatdragende uitspraken mogen geen plaats hebben, noch in ons bedrijf, noch in onze samenleving', zegt Adidas in een persbericht aan het Franse agentschap AFP. Ook het Amerikaanse filiaal Reebok doet mee. 

Puma nam dezelfde beslissing. 'Het is essentieel voor ons dat onze partners onze fundamentele waarden verdedigen en zich kanten tegen haatspraak', zegt het sportmerk. 

Bijna 200 merken, waaronder Coca-Cola, Levis, Starbucks en Unilever, beslisten Facebook te boycotten. Enkele Amerikaanse burgerrechtenbewegingen hadden daartoe opgeroepen. Ze nemen het Facebook onder meer kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. 

Mark Zuckerberg, de topman van Facebook, kondigde vorige vrijdag aan dat Facebook strenger optreedt tegen reclames die racistisch of discriminerend zijn. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud