Publicis doet alarmbellen afgaan in reclame-industrie

Campbell's Soup is één van de grote Amerikaanse klanten van Publicis. ©Bloomberg

De Franse reclameholding Publicis sleurt de hele sector mee na een onverwachte duik van de kwartaalresultaten.

De Franse eigenaar van bekende reclamebureaus als Saatchi & Saatchi en Leo Burnett zag de omzet in het vierde kwartaal van 2018 met 0,3 procent terugvallen en mist dus de groei van 2,5 procent waar analisten op gerekend hadden.

Publicis  wijt de terugval aan besparingen bij grote adverteerders in de VS. Dat de grote consumentenmerken in het belangrijke eindejaarskwartaal hun reclame-uitgaven inkrimpen, is op zich al geen bemoedigend economisch signaal. Maar voor de reclame-industrie is het zonder meer een signaal van naderend onheil.

-0,3%
Omzet
De omzet van het reclamebureau Publicis daalde in het vierde kwartaal onverwacht met 0,3 procent.

De gevolgen op de beurs zijn niet min: Publicis verliest in een eerste reactie 14 procent in Parijs, de grootste terugval sinds de terreuraanslagen van september 2001. De Amerikaanse rivalen Omnicom  en Interpublic  gingen woensdag nabeurs ook al meer dan 5 procent in het rood. En in Londen verliest WPP donderdagochtend 5,6 procent. 

Terreinwinst

Niet alleen de economische conjunctuur kan dit jaar in het nadeel van de reclamebedrijven spelen. Ook de terreinwinst van Facebook, Google en andere internetreuzen op de groeiende markt voor digitale reclame gaat ten koste van de meer traditionele spelers in de industrie.

Publicis houdt wel vast aan zijn doelstelling om tegen 2020 4 procent organische groei te halen. Maar analisten twijfelen eraan of dat nog haalbaar is.

Publicis is de eerste reclamereus die met jaarcijfers komt. Interpublic volgt volgende week, WPP op 1 maart. Omnicom heeft nog geen datum bekendgemaakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect