Publicis koopt webdienstenbedrijf Proximedia

©doc

Proximedia, één van de grootste Belgische leveranciers van internetdiensten aan kmo’s, wordt gekocht door de Franse reclamegroep Publicis. De oprichters doen financieel een prima zaak.

Beide partijen maken geen precies overnamebedrag bekend, maar Proximedia wordt in de transactie vermoedelijk op zo’n 35 à 40 miljoen euro gewaardeerd. De deal, die begin deze maand werd getekend, is daarmee één van de grootste ooit in de Belgische Marcom-sector (Marketing en Communicatie).

Proximedia staat samen met Truvo, het bedrijf achter de Gouden Gids, aan de top in ons land in het leveren van webdiensten aan kmo’s. De belangrijkste activiteit is al sinds de oprichting in 1998 het bouwen en beheren van websites voor klanten. Sinds 2007 is Proximedia via zijn dochterbedrijf Bezoom, mede opgericht door ex-RTBF-journalist Thierry De Bock, ook actief in het maken van bedrijfsvideo’s. In 2005 nam Proximedia het webhostingbedrijf Online Internet over, waardoor het ook een eigen datacenter heeft.

Proximedia schreef in ons land ook een beetje beursgeschiedenis, door in 2005 als tweede bedrijf (na Propharex) naar de Vrije Markt te trekken, het beurssegment dat met een minimale regulering mikte op het aantrekken van kleine ondernemingen. Het bedrijf werd vorig jaar van de beurs gehaald via een uitkoopbod door de hoofdaandeelhouder Cyber Media Group, de holding van oprichters Fabrice Wuyts en Eric Glachant.

Webperformance

Meteen na de delisting knoopte het duo gesprekken aan met Publicis, de derde grootste Marcom-groep ter wereld. Publicis is onder meer eigenaar van de reclamebureaus DigitasLBi, Leo Burnett en Saatchi & Saatchi, en nam in 2006 ook het gereputeerde Belgische bureau Duval Guillaume over. De Franse groep besliste drie jaar geleden om meer te investeren in digitale diensten voor de kmo-markt en richtte daartoe het filiaal Publicis Webperformance op, dat nu eigenaar wordt van Proximedia.

Voor de Fransen gaat het om de eerste serieuze overname buiten hun thuismarkt. ‘We doen deze overname met het doel om Europees verder te groeien’, zegt Maxime Baffert, de CEO van Publicis Webperformance. ‘We hebben nog veel ambitie in België en Nederland, waar de markt nog lang niet verzadigd is.’

Bizzbook

Publicis Webperformance is momenteel alleen actief als websitebouwer, en is dan ook sterk geïnteresseerd in de innovaties van Proximedia. Zo lanceerde het bedrijf onlangs de nieuwe dienst ‘Bizzbook’, een soort digitaal gastenboek op tablet dat handelaars aan hun klanten kunnen aanbieden, en dat de link legt tussen de fysieke wereld enerzijds en de website en sociale media anderzijds.

‘We gaan het platform dat in België ontwikkeld is ook uitrollen in Frankrijk en Spanje (waar al een kleine vestiging is), en later misschien ook in andere landen’, zegt Baffert. Volgens hem zal de merknaam Proximedia behouden blijven, al zou het kunnen dat de naam Publicis er nog ‘aan geplakt’ wordt.

Wuyts geeft de titel van CEO door aan Baffert, maar blijft aan als voorzitter. Ook de rest van het management blijft voorlopig op post.

De Belgische verkopers doen financieel een prima zaak. Proximedia werd destijds naar de beurs gebracht tegen 8 euro per aandeel, en wordt nu verkocht tegen vermoedelijk zo’n 18 euro per aandeel. Bovendien keerde Proximedia sinds 2009 een jaarlijks dividend uit, dit jaar zelfs een royale 1,5 euro per aandeel. De meerwaarde sinds de IPO bedraagt zo meer dan 15 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n