Suske en Wiske bundelen krachten met Jommeke

Standaard Uitgeverij wordt de onbetwiste marktleider in stripverhalen. ©ANP XTRA

Standaard Uitgeverij en Ballon Media gaan fuseren. Samen steken ze het West-Vlaamse Lannoo naar de kroon als marktleider in het uitgeven van boeken en strips.

Twee iconen uit de Vlaamse stripgeschiedenis, Suske en Wiske en Jommeke, maken binnenkort deel uit van hetzelfde huis. Hun respectievelijke uitgevers, Standaard Uitgeverij en Ballon Media, kondigden gisteren een fusie aan.

De nieuwe fusiegroep heeft met het Franse Média-Participations ook een distributiedeal voor de striplabels Dupuis, Dargaud en Le Lombard, bekend van ‘De Blauwbloezen’, ‘Thorgal’ en ‘Michel Vaillant’. Daarnaast geeft de nieuwe combinatie 150 kinderboeken per jaar uit.

Het fusiebedrijf, dat vanaf 1 januari verdergaat onder de naam Standaard Uitgeverij, staat voor een omzet van zo’n 30 miljoen euro. De Tieltse groep Lannoo is in omzet nog de helft groter, maar puur op basis van de uitgeefactiviteiten zijn beide bedrijven aan elkaar gewaagd.

Voor Standaard Uitgeverij gaat het om de eerste grote deal sinds de Vlaamse uitgever zich begin vorig jaar losmaakte van de Nederlandse WPG-groep. ‘Twee dingen maken dit voor ons interessant’, zegt CEO Jeroen Overstijns. ‘Enerzijds krijgen we meer schaalgrootte. Dat geeft ons een hefboom in commerciële onderhandelingen en bij het aantrekken van de juiste competenties. Anderzijds laat het toe onze kosten te rationaliseren.’

Toch hoeven de 75 werknemers van het fusiebedrijf niet meteen te vrezen voor een reorganisatie, zegt Overstijns. ‘We hebben de voorbije maanden al geanticipeerd door vertrekkers niet te vervangen.’ De medewerkers van Standaard Uitgeverij mogen zich wel opmaken voor een verhuizing. Alle activiteiten worden geconcentreerd in het huidige gebouw van Ballon Media, vlak bij het station Antwerpen-Centraal.

Dragonetti

Voor Ballon Media vormt de fusie het eindpunt van een succesverhaal dat ruim elf jaar geduurd heeft. De uitgever ontstond in april 2008, toen Alexis Dragonetti en Michel Moortgat (van de brouwerij Duvel-Moortgat) een kinderboekenuitgeverij overnamen van het Franse Média-Participations.

Strips hebben grote volumes en trouwe lezers, maar het is een vechtmarkt.
Jeroen Overstijns, CEO Standaard Uitgeverij

De Fransen wisten zich met Jommeke geen raad, maar de Gentenaar Dragonetti bezorgde de blonde Vlaamse stripheld, die in 1955 bedacht werd door tekenaar Jef Nys, een tweede leven. Later stapte Moortgat uit de uitgeverij, en kwam een tak van de Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens aan boord.

Na het overlijden van Dragonetti, die eerder dit jaar stierf in een auto-ongeval, waren zijn erfgenamen op zoek naar een exitmogelijkheid. Die dient zich nu aan: ze verkopen hun deel aan de andere aandeelhouders, de holding Nicaphis van de familie Moorkens en Média-Participations.

In het fusiebedrijf krijgen de aandeelhouders van Standaard Uitgeverij een lichte meerderheid. Dat zijn, behalve CEO Overstijns, de voormalige krantenuitgever en ex-WPG-topman Koen Clement, de investeringsspecialist Pieter Lambrecht, en Maurits Lemmens en Raf Uten van het productiehuis De Mensen.

De fusie van de twee uitgeverijen is een zeldzame consolidatie in een boekenmarkt die nochtans erg versnipperd is en een structurele achteruitgang kent. De Vlaamse boekenverkoop kende vorig jaar een stabiele omzet van 188 miljoen euro, maar die kwam er na jaren van aanhoudende dalingen, met 1,5 à 3 procent per jaar. In volume daalde de boekenverkoop ook in 2018 nog met 2,9 procent. Strips en kinderboeken zijn goed voor een kwart van de boekenomzet.

Meer consolidatie blijft volgens Overstijns noodzakelijk, maar evident is dat niet. ‘Er zullen altijd weer kleine spelers bijkomen, zoals deze week bleek met de comeback van uitgever André Van Halewyck.’

Stripverhalen zijn overigens niet veel winstgevender dan klassieke boeken, zegt Overstijns. ‘Je kan er grote volumes mee draaien. En strips hebben vaak trouwe lezers die elke nieuwe uitgave kopen. Maar het is ook een vechtmarkt met erg scherpe concurrentie.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect