opmerkelijk

The Guardian voor het eerst in 20 jaar uit het rood

The Guardian heeft sinds vorig jaar een nieuw formaat. ©AFP

Guardian News and Media is erin geslaagd de verliezen van zich af te schudden, zij het alleen nog maar op het niveau van de brutobedrijfswinst.

De Britse krantengroep Guardian News and Media, de uitgever van de twee krantenmonumenten The Guardian en The Observer, heeft het op 1 april afgesloten boekjaar afgesloten met een brutobedrijfswinst (ebitda) van 0,8 miljoen pond (0,93 miljoen euro).

Het is de eerste keer in twee decennia dat de ebitda niet in de rode cijfers zit. Een jaar eerder was er nog een tekort van 19 miljoen pond en daarvoor zelfs een van 57 miljoen.

De ommekeer is het gevolg van een drastisch besparingsplan, waardoor de onkosten in drie jaar tijd met een vijfde werden teruggedrongen en 450 banen verloren gingen. Daarnaast kon het bedrijf een groei optekenen in digitale advertenties en bijdragen van lezers. De omzet ging daardoor 3 procent hoger naar 223 miljoen pond (259 miljoen euro), het hoogste peil in tien jaar.

Critici

Netto is er echter nog steeds verlies. Fors zelfs, als de buitengewone uitgaven van 29 miljoen pond, onder meer voor investeringen in technologie, worden meegerekend. Niettemin zet de groep met de ommezwaai de critici, die zeiden dat The Guardian geen kans had om te overleven toen de krant besloot geen betaalmuur op te trekken op de website maar een beroep te doen op bijdragen van lezers, een neus.

Er zijn nu ruim 655.000 maandelijkse betalende 'supporters'. Daarnaast zijn er nog eens 300.000 gebruikers die het voorbije jaar eenmalig een bijdrage leverden.   

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect