Twitter opent kantoor in Brussel

De sociaalnetwerksite Twitter opent begin volgend jaar een kantoor in Brussel. Twitter wil zo de Belgische adverteerder voor zich winnen in de harde strijd om de advertentie-euro’s.

Het is Twitter menens in zijn strijd om de online adverteerder. Sinds dit jaar is Bert Marievoet, de voormalige commercieel directeur van De Persgroep Advertising, aangesteld om de Belgische topmerken te strikken. Begin volgend jaar krijgt België een heus eigen kantoor. Marievoet krijgt dan versterking van vijf voltijdsen die het middenmarktsegment zullen bespelen.

De Belgische markt was tot voor kort te klein om een apart marketingkantoor te verantwoorden. Belgische bedrijven werden vanuit Amsterdam bediend. ‘Het is geen geheim dat België internationaal wat achterophinkte. Maar onlangs is een kritische massa bereikt’, klinkt het. ‘De verkiezingen en het WK voetbal hebben tot een forse groei geleid.’

Tegenover potentiële adverteerders pakt Twitter uit met een bereik van 1 miljoen maandelijks actieve gebruikers in België. 40 procent van hen zou dagelijks op Twitter vertoeven. Wereldwijd heeft Twitter ruim 280 miljoen gebruikers.

Volgens Marievoet heeft de twitterende Belg drie prioriteiten: contact met kennissen en vrienden, nieuws opvolgen en nieuwe dingen ontdekken. Vooral met dat laatste kunnen adverteerders hun voordeel doen. ‘Als merk is het interessant om die conversaties tussen Twitter-gebruikers te monetiseren’, aldus Marievoet. Dat betekent onder meer dat Twitter je gepersonaliseerde reclame voorschotelt op basis van je tweets, profiel en interessegebieden. Zo kan een fietsenverkoper net die mensen bereiken die op Twitter melden dat ze op zoek zijn naar een nieuwe fiets. Het idee is dat dergelijke gerichte reclame minder afstotend werkt.

De recente kwartaalcijfers van Twitter werden lauw onthaald door Wall Street. Niet de reclame-inkomsten stelden teleur (integendeel, ze verdubbelden), wel de ‘user engagement’ of de tijd die gebruikers dagelijks spenderen aan het bekijken van tweets op hun tijdslijn.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content