Unilever dreigt te stoppen met adverteren bij Google en Facebook

©REUTERS

De op een na grootste adverteerder ter wereld vindt dat de techgiganten kinderen te weinig beschermen, en te veel boodschappen toelaten die aanzetten tot haat en ‘verdeeldheid aanwakkeren’.

Dat zegt de marketingdirecteur van Unilever , Keith Weed, vandaag op een belangrijk marketingcongres in Londen. Financial Times kon de toespraak van Weed al inkijken.

Het Brits-Nederlandse concern bezit supermarktmerken als Dove, Knorr, Ola, en Zwitsal. Na concurrent Procter & Gamble is Unilever met een jaarlijks marketingbudget van 7,7 miljard euro de op een na grootste adverteerder ter wereld. Ongeveer een kwart van dat budget besteedt het online. 

‘Als een van de grootste adverteerders kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online zien’, aldus Weed. ‘We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in digitale kanalen die soms niet veel beter zijn dan een moeras in termen van transparantie.'

De uitlatingen van Weed volgen op de beslissing van Procter & Gamble eind vorig jaar om het online marketingbudget met 100 miljoen dollar in een kwartaal in te krimpen. Het deed dat omdat de online advertenties inefficiënt of gebaseerd zouden zijn op valse bezoekerscijfers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect