‘Bedrijfskoppelaar' Sortlist doet Duitse overname

De oprichters van Sortlist: Michael Valette, Charles De Groote, Thibaut Vanderhofstadt en Nicolas Finet. ©Sortlist

Het Waverse groeibedrijf Sortlist, dat voor bedrijven het juiste marketingbureau zoekt, neemt zijn Duitse sectorgenoot Agenturmatching over.

Sortlist ontwikkelde een soort 'Tinder voor bedrijven', een algoritme dat bedrijven helpt voor hun project de juiste match te vinden met een marketingbureau of een ander dienstenbedrijf. De ruim vijf jaar oude scale-up haalde zowat een jaar geleden twee miljoen euro op bij de Waalse holding Sambrinvest en enkele privé-investeerders.

Een deel van dat geld wordt nu gebruikt voor de overname van de Münchense sectorgenoot Agenturmatching. Die is volgens Sortlist al winstgevend en brengt zowat 300 klanten mee, onder meer de internationaal actieve marketingbureaus Serviceplan en fischerAppelt.

Sortlist beheert een platform met profielinformatie van zowat 80.000 bureaus. Na de overname zal het bedrijf ook een duizendtal betalende klanten hebben, die extra diensten krijgen zoals extra zichtbaarheid, toegang tot gedetailleerde statistieken en advies.

Maal vijf

De ambities in Duitsland zijn groot. 'We willen het tot onze belangrijkste markt maken en onze omzet er de komende 18 maanden vervijfvoudigen', zegt medeoprichter Nicolas Finet. Sortlist is al actief in Frankrijk, Nederland en Spanje en kijkt uit naar nieuwe markten.

Sortlist zegt maandelijks voor 34 miljoen euro aan projecten te faciliteren en ziet zichzelf als het nummer één in Europa. De concurrentie komt vooral van lokale spelers en van Amerikaanse bedrijven die naar Europa exporteren. 'Een opkomende Europese b2b-marktplaats met lokale wortels aan de ene kant en een wereldwijd bereik aan de andere kant is uitzonderlijk', klinkt het.

Sortlist wil geen financiële cijfers vrijgeven. De Belgische vennootschap publiceerde over 2018 een brutomarge van 1,3 miljoen euro en was al meermaals winstgevend. 'Op dit moment is dat niet het geval omdat we ons in een groeifase bevinden', zegt het bedrijf.

De scale-up telt zowat 80 werknemers, van wie 33 in ons land.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud