Belg haalt 4,1 miljoen op met ‘Spotify voor cursussen'

Gaulthier van Malderen (Perlego) ©Perlego LTD

Perlego, een Londense start-up geleid door de Belg Gauthier Van Malderen, wil met het geld zijn abonneedienst voor academische boeken uitbouwen.

Perlego is een online service die studenten voor een vast bedrag van 12 pond (13,5 euro) per maand onbeperkt toegang geeft tot enkele honderdduizenden academische digitale boeken en cursussen.

Het bedrijf, opgericht door de 25-jarige Belg Gauthier Van Malderen en de Brit Matthew Davis, werkt daarvoor samen met academische uitgevers zoals Oxford University Press, Princeton University Press en Macmillan Higher Education. Van de abonnementsprijs wordt 65 procent doorgestort naar die uitgevers.

Bij de intekenaars op de kapitaalronde van 4,8 miljoen dollar (4,1 miljoen euro) zit de Vlaamse techdenker en ondernemer Peter Hinssen. Ook het investeringsfonds ADV, Simon Franks (medeoprichter van Lovefilm, een videostreamingdienst die door Amazon werd overgenomen) en de Britse entrepreneur Alex Chesterman (Zoopla) investeren in Perlego. De start-up maakte los van de kapitaalronde ook een deal bekend met Cengage Learning, een grote uitgever van studieboeken.

Met de verse middelen wil Perlego zijn product verder ontwikkelen en aanbieden in meer Europese markten. ‘Studenten geven de voorkeur aan keuze en flexibiliteit boven het bezit van boeken’, zegt Van Malderen, die in de academische uitgeefwereld dezelfde ‘paradigmashift’ wil teweegbrengen als in andere mediasectoren.

‘De prijzen van studieboeken zijn sinds 1972 met 847 procent gestegen, drie keer meer dan de inflatie’, merkt hij op. Ondanks hun stevige winstmarges hebben uitgevers er toch belang bij om met ons samen te werken, klinkt het. ‘Ze hebben veel omzet verloren door de handel in tweedehandsboeken en illegale ko­pieën.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content