start-ups

Blendle trekt naar Verenigde Staten

Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping, de oprichters van Blendle. ©Merlijn Doomernik

De Nederlandse start-up Blendle, bekend als het 'iTunes voor kranten', wordt ook op de Amerikaanse mediamarkt actief.

Dat kondigde het bedrijf van oprichter Alexander Klöpping woensdag aan. Blendle geeft gebruikers de kans te betalen voor een individueel artikel online, zonder dat ze een volledig abonnement hoeven te nemen op bepaalde publicaties. Het model lijkt op dat van iTunes, waar je liedjes kan kopen zonder het hele album in huis te moeten halen.

Blendle, dat twee jaar geleden werd opgericht, is van plan om begin 2016 een testversie in de VS te lanceren. Het is de eerste markt buiten Europa, waar Blendle succesvol is in Nederland, België (onder meer artikels van De Tijd zijn beschikbaar via Blendle) en Duitsland. Blendle biedt ook al internationale titels aan als The New York Times, The Wall Street Journal en The Economist. Eerder dit jaar investeerden The New York Times en de Duitse mediagroep Axel Springer 3 miljoen euro in de digitale kiosk.

Via de microbetalingen van Blendle omzeilen gebruikers de zogenaamde paywall die een artikel afschermt voor niet-abonnees. De prijs van een artikel varieert van 20 tot 90 cent of meer. Wie niet tevreden is van een bepaald artikel, kan zijn geld terug krijgen. Blendle ontvangt 30 procent van het tarief, de rest gaat naar de publicatie zelf. Het bedrijf zegt al meer dan een half miljoen gebruikers te tellen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect