Canvas profileert zich meer als informatiezender

Thibault Hendrix en Robbert Cools, alias dj’s Alvar & Millas: twee van de jonge ondernemers die aan bod komen in de Canvas-reeks 'Het Eerste Kwartaal'.

De VRT-zender Canvas wil de ‘referentie in duiding’ zijn in vijf afgebakende domeinen, onder meer economie en ondernemerschap. Een nieuw logo en een nieuwe huisstijl geven de verandering vorm.

‘We willen de referentie zijn in informatie en duiding in vijf domeinen: nationale en internationale politiek; kunst en cultuur; wetenschap; economie en ondernemerschap; en sport. Die domeinen willen we pakken in volle prime time’. Met die boodschap trapte netmanager Paul Peyskens vanochtend de najaarsvoorstelling af van het vernieuwde Canvas. Naar de  vernieuwingsoperatie van de tweede VRT-zender, die de voorbije maanden heel wat marktaandeel verloor, werd door vriend en vijand al maanden uitgekeken.

  • In de documentairereeks ‘Spul’ gaat journalist Jan Antonissen na wat doping doet met een sporter. Er komen zowel wereldberoemde, zoals sprinter Ben Johnson, als onbekende sporters aan bod. Het is een reeks die ‘uitblinkt in beeldvorming’, iets waar het nieuwe Canvas volgens Peyskens veel belang aan hecht. ‘Spul’ komt later in het najaar pas op de buis.
  • Muziekliefhebbers komen aan hun trekken met ‘Off the Record’ (vanaf 28 september), van de makers van het bejubelde ‘Belpop’. Zij vroegen aan acht Belgische muzikanten om de platen voor te stellen die hen muzikaal gevormd hebben en gaan die platen bij hen beluisteren. Onder meer Alex Callier, Melanie De Biasio, DJ Lefto en Trixie Whitley staan centraal.
  • Aan de absurde fictiereeks ‘Bevergem’ (vanaf 30 september) is vier jaar gewerkt, met onder meer rollen voor Maaike Cafmeyer, Wim Willaert en Ann Tuts. Het gaat over een West-Vlaams dorp waar comedian Freddy De Vadder zijn intrek neemt, maar niemand weet waarom. 
  • In ‘Radio Gaga’ van productiehuis De Chinezen (‘Iedereen Beroemd’, ‘Ten Oorlog’) trekken acteurs Joris Hessels en Dominique Van Malder met een mobiele radiostudio naar acht plaatsen om er bijzondere lokale radio te maken. Zo krijgen ze verhalen te horen van bewoners van bijvoorbeeld een psychiatrische instelling, een internaat, een camping of een rusthuis.
  • Ook Wim Helsen krijgt een nieuw programma op Canvas, al zal het telkens maar tien minuten duren. In ‘Winteruur’ ontvangt de comedian vanaf 26 oktober ‘in een intimistische setting mensen die iets hebben met een tekstje’. Het programma wordt gemaakt door Panenka, het productiehuis van Tom Lenaerts.
  • Er zijn niet alleen nieuwe programma's. Enkele vaste waarden overleefden de vernieuwingsdrang omdat ze volgens Peyskens ‘100 procent het Canvas-DNA incarneren’: ‘Panorama’, ‘Vranckx’, ‘Fans of Flanders’, ‘Extra Time’, ‘De Canvasconnectie’, ‘Karakters’ en ‘Alleen Elvis Blijft Bestaan’ komen terug. En ook voor serie en film blijft plaats in het zendschema, met op zondag speciale aandacht voor de kortfilm.

De doelgroep van Canvas wordt niet langer omschreven als ‘meerwaardezoekers’. De zender mikt op alle mensen die een onstilbare honger hebben naar kennis over de wereld rond hen, die ‘niet weten, maar wel willen weten’, in de woorden van Peyskens. Maar dat mag niet betekenen dat de zender zich opsluit in een hermetische programmering, waarschuwt hij. ‘Canvas is geen nichezender. Iedereen moet ons kunnen begrijpen.’

Opvallend is ook dat Canvas meer samenwerking zoekt met partners in andere media en in het sociaal-culturele veld – in lijn met de boodschap van samenwerking die VRT-topman Leo Hellemans al enige tijd uitdraagt. ‘Zo hebben we verschillende culturele centra inzage gegeven in onze plannen, met de bedoeling dat zij ons ook kunnen inspireren’, zegt Peyskens. Daar kunnen projecten uitkomen waarvan tv-programma’s slechts één verschijningsvorm zijn, naast digitale content en evenementen in de ‘echte’ wereld. Via die drie platformen verwacht het management ook nieuwe groepen kijkers aan te boren.

Een voorbeeld van die kruisbestuiving is de human interestreeks Radio Gaga (van productiehuis De Chinezen), waarvoor het idee ontstond uit een project in de psychosociale sector. Voor ‘Het eerste kwartaal’, een reeks portretten van beginnende ondernemers dat later dit najaar op antenne komt, werkt Canvas dan weer samen met de krant De Tijd.

Netmanager Paul Peyskens, met op de achtergrond het nieuwe Canvas-logo: 'we mogen geen nichezender zijn'. ©Photo News

Op 24 augustus wordt niet alleen de tv-zender, maar ook de website in een nieuw kleedje gestopt. Maar de digitale strategie is vandaag nog vooral ‘work in progress’. Jan Stevens, die het digitale project sinds enkele maanden trekt, liet wel verstaan dat de videozone op Canvas zal worden uitgebreid, waarbij ook meer programma’s via de site te herbekijken zullen zijn. ‘Elke week zullen we ook documentaires aanbieden die exclusief online te bekijken zijn.’

Ook over de dagelijkse afspraken van Canvas, de actuaprogramma’s ‘De Afspraak’ (werkdagen om 20u30) en het nieuwe ‘Terzake’ (maandag tot donderdag rond 22u45), bleef het op de persconferentie nog stil. Beide programma’s worden later deze maand nog aan de pers voorgesteld. Het is vooral uitkijken naar ‘De Afspraak’, omdat het succes van dat programma bepalend kan zijn voor het aantal kijkers dat later op de avond bij Canvas blijft hangen.

Zendschema Canvas:

Programmaschema Canvas najaar 2015 ©Canvas

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud