‘Chinese Steve Jobs' verovert mobieltjeswereld

©REUTERS

Uit het niets is Xiaomi, het bedrijf van de Chinese Steve Jobs, uitgegroeid tot de derde grootste mobieltjesmaker ter wereld. Steekt de Apple-kloon binnenkort Apple zelf naar de kroon?

Witte gympies, blauwe jeans en een zwart T-shirt. Niet alleen het ‘uniform’ van Xiaomi-topman Lei Jun doet denken aan dat van Steve Jobs, de overleden topman van de elektronicareus Apple . De man die van Apple kopiëren een businessmodel heeft gemaakt, steekt de grootmachten Samsung en Apple naar de kroon.

Ook de zogeheten keynotes bij de productvoorstellingen hebben een duidelijk Apple-tintje.

Nog geen drie jaar nadat Xiaomi zijn eerste mobieltje verkocht had, heeft het stormenderhand 6 procent van de wereldmarkt voor smartphones bezet. Het voorbije kwartaal steeg de verkoop met 211 procent. Daarmee is Xiaomi, Mandarijns voor rijstkorreltje, de derde grootste mobieltjesmaker ter wereld, na het Zuid-Koreaanse Samsung en Apple. Een krachttoer omdat Xiaomi zijn mobieltjes alleen nog maar in Azië aan de man brengt.

Het succesrecept? Aanvankelijk bracht Xiaomi schaamteloze kopieën van de iPhone op de markt tegen uiterst lage prijzen. Die strategie heeft het bedrijf achter zich gelaten. Het nieuwste mobieltje van Xiaomi heeft niet meer de goedkope ‘look and feel’ van de eerste modellen. De Mi4 kan uitpakken met een krachtige processor, een batterij met lange levensduur en, niet onbelangrijk, veel metaal. ‘Deze smartphone bevat zoveel roestvrij staal dat hij eigenlijk keukenmes zou moeten heten’, grapte Lei bij de lancering van de Mi4. De presentatie werd in Apple-stijl afgesloten met een ‘one more thing’-moment. Waarop Lei een 18 dollar kostende fitnesstracker lanceerde.

De mobieltjes van Xiaomi zijn nog niet in België te verkrijgen. Zowel Coolblue als Telenet volgt de opmars van de Chinese smartphonemaker op de voet. Maar als het van Xiaomi-kaderlid Hugo Barra afhangt, zullen Europa en de VS nog even moeten wachten. ‘We zien veel meer potentieel in Turkije, Afrika en het Midden-Oosten. Die regio’s passen veel beter bij het Xiaomi-model.’

Lei laat zich de vergelijking met zijn grote idool Jobs welgevallen. Maar in Cupertino, waar het hoofdkwartier van Apple is gevestigd, kunnen ze er minder mee lachen. Sir Jony Ive, de Britse designgoeroe van Apple, reageerde erg scherp op het gekopieer van Xiaomi. ‘Ik zie het niet als vleierij. Als je zeven of acht jaar werkt aan een nieuw product, weet je nooit of het zal werken. En dan wordt het gekopieerd. Voor mij is het helder. Dit is diefstal en het is lui.’

Hugo Barra, een ex-topman van Google  die door Xiaomi werd aangetrokken om de internationale expansie van de groep te begeleiden, reageerde gevat op de beschuldigingen van Ive. ‘Mocht hij onze mobieltjes ooit gebruikt hebben, dan zou hij anders praten. Wij verkopen onze toestellen tegen kostprijs en spenderen geen cent aan marketing. We laten sociale media het werk doen.’

Ik zie het gekopieer van Xiaomi niet als vleierij. Het is lui en het is diefstal.
Sir Jony Ive
Designchef Apple

‘Het design lijkt heel erg op de iPhone’, beaamt Tachmy Dilmy, telecommanager bij webwinkel Coolblue. ‘Maar de manier waarop Xiaomi zijn klanten benadert, is heel verschillend. Xiaomi is een van de weinige merken die luistert naar zijn klanten. Iedere vrijdag stuurt het op basis van die klantenfeedback een software-update uit, waarin bugs worden rechtgezet en nieuwe features worden toegevoegd.’ Dilmy is heel erg te spreken over de kwaliteit van de recentste Xiaomi-mobieltjes. ‘Die doet echt niet onder voor andere topmerken.’

Vreemd genoeg is niet Apple het grootste slachtoffer van de kopieerstrategie, wel Samsung. Dat kwam deze week met barre verkoopcijfers. Het offensief van Xiaomi op de Aziatische markt treft Samsung midscheeps. Zeker als je weet wat Samsungs marges zijn. Per mobieltje verdient het naar verluidt 18 dollar. Apple rijft per verkocht toestel 225 dollar binnen. Als de claim van Xiaomi klopt dat het zijn mobieltjes tegen kostprijs verkoopt, is er voor het rijstkorreltje nog werk aan de winkel.

©Mediafin

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud