Concurrenten willen slot op digitale deur voor VRT

©Photo News

De VRT mag zich gerust digitaal ontplooien. Maar dan zonder advertentiegeld weg te kapen voor de neus van de commerciële concurrenten. Dat is in een notendop de boodschap van die concurrenten tijdens een hoorzitting over de toekomst van de openbare omroep in het Vlaams parlement.

Een nieuwe beheersovereenkomst wenkt voor de VRT. Die wordt momenteel volop voorbereid met hoorzittingen in de commissie Media van het Vlaams parlement, waarin alle belanghebbenden worden gehoord. Donderdag was het de beurt aan onder andere de commerciële concurrenten van de VRT om hun zegje te doen.

Daarbij kwamen zowel de commerciële omroepen Medialaan (VTM, 2Be) en SBS (Vier, Vijf) als uitgevers Mediahuis en De Persgroep aan bod. En hoewel zij in hun kern een heel ander deel van het medialandschap inpalmen, bleken de verschillende spelers toch over aardig wat gemeenschappelijke zorgen te beschikken.

Vooral op het vlak van de digitalisering van de mediawereld en de daaraan gekoppelde uitdagingen vormden de concurrenten een gemeenschappelijk front. Zowel tv-content als nieuws wordt steeds meer online bekeken, met als gevolg dat ook het reclamegeld in die richting verschuift. En dat is een vetpot die alle concurrenten gesloten willen houden voor de VRT.

Thuis

Er is geen enkele reden denkbaar waarom een programma als 'Thuis' op tv niet met reclame mag, maar dat online wel zou mogen.
Peter Bossaert
CEO Medialaan

'Wij spelen in op de digitalisering door programma's online te zetten', zei Medialaan-CEO Peter Bossaert. 'De VRT moet dat natuurlijk ook kunnen doen. Maar dat mag geen aanleiding geven om de deur te openen naar de digitale reclamemarkt. Er is geen enkele reden denkbaar waarom een programma als 'Thuis' op tv niet met reclame mag, maar dat online wel zou mogen.' Een betoog waar SBS-CEO Philippe Bonamie zich bij aansloot.

Ook de krantenuitgevers bepleitten een soortgelijke terughoudendheid voor de openbare omroep online. Zowel Mediahuis-topman Gert Ysebaert als De Persgroep Publishing-CEO Koen Verwee onderstreepten dat de VRT zich op het web zou moeten beperken tot op zijn kerntaak - audiovisuele content - om uit hun vaarwater te blijven. Een licht andere insteek dan de omroepen, maar met eenzelfde doel: de VRT weren uit de digitale reclamemarkt.

'We zitten momenteel in een heel belangrijke shift naar digitaal', zei Ysebaert. 'Die inkomsten groeien, maar zijn niet genoeg om het verlies op papier goed te maken. De digitale markt is al meer dan matuur, met meer spelers dan er inkomsten te verdelen zijn. De VRT moet niet ook uit die koek een hap nemen.'

Google en Facebook

Daarmee veegde Ysebaert een veelgehoord argument van tafel, namelijk dat de Vlaamse spelers beter samen zouden werken, om een vuist te maken tegen internationale spelers als Google en Facebook. Zij eisen een belangrijk stuk van de online reclamemarkt op. 'Zij maken het ons moeilijk, ja', erkende Ysebaert wel. 'Maar laat wat er over blijft alstublieft aan private spelers.'

De digitale markt is al meer dan matuur, met meer spelers dan er inkomsten te verdelen zijn. De VRT moet niet ook uit die koek een hap nemen.
Gert Ysebaert
Topman Mediahuis

Eenzelfde geluid bij Medialaan. 'Jaar na jaar worden we geconfronteerd met dalende reclameomzet. Dan krijgen we met online advertenties een lichtpuntje, en dan zouden we ook dat met de VRT moeten delen? Ik begrijp trouwens niet hoe zoiets zou moeten werken, dat we via samenwerking Google en Facebook zouden kunnen verslaan. Iemand mag het mij eens komen uitleggen. Laat ons maar zelf die concurrentie aangaan, zonder dat een extra speler een belangrijk deel van de koek inpalmt.'

Verder leek de meerderheid niet aan de audiovisuele rol van de VRT te willen raken. Enkel SBS stelde zich bij monde van Bonamie vragen bij de programmatie van de VRT en de financiering daarvan. 'De VRT voelt zich vandaag armlastig. Ik kan u verzekeren: wat wij de voorbije jaren hebben meegemaakt, is andere koek.'

We're going to Ibiza

Iemand moet mij eens uitleggen waarom een programma als 'We're going to Ibiza' gemaakt wordt met overheidsgeld en dat voor een programma als 'De ideale wereld' niet kan.
Philippe Bonamie
CEO SBS

Volgens Bonamie is dat ten minste deels te wijten aan het grote marktaandeel van de VRT. 'En dat hebben ze te danken aan entertainment en sport. Programma's die even goed op onze zenders zouden kunnen. Wij hebben bijvoorbeeld geboden op de vriendschappelijke interland tussen Frankrijk en België, maar de VRT bleek al een bod te hebben gedaan waar wij nooit over konden gaan. Dat is jammer.' Met andere woorden: volgens SBS zou de VRt zich wat meer mogen concentreren op informatie en duiding, in plaats van inwisselbare programma's.

Bonamie brak tot slot een lans voor het openbreken van de ondersteuning van tv. 'Iemand moet mij eens uitleggen waarom een programma als 'We're going to Ibiza' gemaakt wordt met overheidsgeld en dat voor een programma als 'De ideale wereld' niet kan. Er is vandaag een te eenzijdige benadering van de subsidiëring. Waarom zou dat niet op programmabasis kunnen?'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud