portret

De Bond-baas die Bezos het best te vriend houdt

Als mede-eigenaar van het productiebedrijf Eon Productions heeft Barbara Broccoli de creatieve controle over geheim agent James Bond. Ze waakt met haar broer als een bloedhond over haar kip met de gouden eieren. Amazon-baas Jeff Bezos is gewaarschuwd.

Wie iets te zeggen wil hebben in het streaminglandschap van de toekomst, kan maar beter diepe zakken hebben. Niemand die dat beter weet dan Amazon-baas Jeff Bezos. Die legde eerder deze week net geen 9 miljard dollar op tafel om de mythische Hollywoodstudio MGM in te lijven.

Met zijn 97-jarige geschiedenis in Tinseltown (Hollywood) bezit MGM een catalogus aan kaskrakers waarmee Bezos’ klanten zich een breuk kunnen bingen, van ‘Rocky’ tot ‘Robocop’. Maar geen van de activa van MGM spreekt meer tot de verbeelding dan ene Bond, James Bond.

Met al 24 films, die samen een voor inflatie aangepaste 16 miljard dollar opbrachten aan de wereldwijde box office, is de franchise rond de in martini gemarineerde en lustig in het rond vogelende geheim agent een van de succesvolste reeksen uit de filmgeschiedenis. Topkwaliteit waar Bezos voor in de buidel wil graaien, zeker als dat meer mensen naar zijn streamingdienst Prime Video lokt.

Hoewel Bond centraal staat in de MGM-deal, krijgt Bezos geen vrij spel met de geheim agent, alle miljarden ten spijt. Want rond de spion zit een ingewikkelde en in Hollywood unieke zakelijke constructie. Daarbij bezit MGM weliswaar 50 procent van de franchise, maar geeft die helft de studio alleen het recht de films te financieren en te verdelen. De andere 50 procent, en de totale creatieve controle over de figuur van Bond, zit bij Eon Productions, het bedrijf van producer Barbara Broccoli (60) en haar halfbroer Michael Wilson.

Familieboerderij

Die bijzondere regeling gaat terug tot vader Albert ‘Cubby’ Broccoli. Als zoon van Italiaanse immigranten in de VS werkte hij aanvankelijk op de familieboerderij op Long Island, waar - jawel - broccoli werd geteeld. Aangetrokken door de glamour van Hollywood besloot hij zijn kans te wagen in Los Angeles. Daar begon hij met een zakenpartner een productiebedrijf, dat in de jaren 60 de rechten verwierf op de boeken van de Britse misdaadauteur Ian Fleming.

Door het overweldigende succes van de debuutfilm ‘Dr. No’ in 1962 werd Bond al gauw de hoeksteen en de trots van het bedrijf. Nadat Broccoli’s zakenpartner zijn 50 procent in de franchise had verkocht aan een filmstudio die uiteindelijk zou opgaan in MGM, onderhandelde Broccoli een deal waarbij hij het volledige creatieve zeggenschap voor zichzelf veiligstelde. Als een goede huisvader waakte ‘Cubby’ decennialang over zijn chouchou, tot hij in 1995 de teugels doorgaf aan zijn nazaten.

Die zetten de familietraditie voort. Broccoli en Wilson waken als bloedhonden over hun kip met de gouden eieren. Vooral Broccoli dan. ‘Iedereen is doodsbang voor haar’, zei Wilson in een zeldzaam interview met The New York Times. ‘Ik meen het. En maar goed ook, ik ben zelf te veel een watje.’

Maniakaal

Broccoli is als producer maniakaal bezig met Bond. Ze overziet elk detail, van de casting en de scripts - ze moet naar verluidt haar fiat geven aan elke laatste regel tekst - tot de commerciële deals en de merchandising. Als zij niet mee is, is het antwoord nee. Soms tot frustratie van MGM.

De studio had vorig jaar de kans om de 25ste Bond-film ‘No Time To Die’, waarvan de release door corona al meer dan een jaar is uitgesteld, voor 600 miljoen euro te verkopen aan de streamingdienst van het techbedrijf Apple. Maar Broccoli hield vast aan een release in bioscopen. Apple werd wandelen gestuurd.

Die macht kan de zaken ingewikkeld maken voor Amazon. Broccoli gaf de voorbije dagen al te kennen dat ze nooit zal toestemmen dat de Bond-films eerst op Prime Video worden gelanceerd. ‘We maken Bond-films voor een wereldwijd publiek van cinemaliefhebbers’, zei ze. Ook andere manieren om een hefboom te zetten onder het succes van Bond - denk aan een tv-reeks - moeten eerst de Broccoli-toets doorstaan. De vraag is of Bezos de nieuwe parel aan zijn entertainmentkroon wel te gelde kan maken.

Met Bezos en Broccoli moeten twee mensen overeenkomen die moeilijk een ‘nee’ aanvaarden. Hoe dat afloopt, wordt interessant om te zien. Misschien zit er wel een film in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud