De Persgroep koopt Humo en Story

Humo en Story verhuizen van Sanoma naar De Persgroep. ©BELGA

Mediagroep De Persgroep neemt de magazines Humo, Story, TeVe Blad en de licentie voor Vitaya over. Verkoper Sanoma focust voortaan op de segmenten vrouwen, wonen en decoratie. Hoeveel De Persgroep betaalt, is niet bekend. Sanoma slikt 13 miljoen euro verlies op de deal.

De Finse mediagroep Sanoma  bracht eind vorig jaar haar Belgische en Nederlandse media-activiteiten samen onder Sanoma Media BeNe. Dat was de impliciete erkenning van de mislukking van een poging om de Belgische tijdschriftenpoot te verkopen. Die omvatte op dat moment onder meer Libelle, Flair, Story, Feeling, Humo en Marie Claire.

Sanoma wil echter focussen op vrouwen, wonen en decoratie. En dat vergt investeringen. Om daarvoor middelen vrij te maken besliste de Finse mediagroep de bladen te verkopen die niet in die nieuwe focus passen. Het gaat om Humo, Story en TeVe Blad.

115.722 exemplaren
De oplage van Humo volgens de jongste CIM-cijfers.

Vitaya is strikt genomen ook een vrouwenblad, maar daar ging het enkel om een licentie voor het maandblad. Vitaya is in de eerste plaats een vrouwenzender van Medialaan, waarin De Persgroep een belang van 50 procent heeft. Het houdt dus steek om dat merk in al zijn vormen weer helemaal onder hetzelfde dak te brengen.

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) meldde in februari dat Humo goed is voor een oplage van 115.722 exemplaren, Story verkoopt wekelijks 103.588 exemplaren en van TeVe Blad gaan er wekelijks 163.980 exemplaren over de toonbank. Het oplagecijfer voor Vitaya Magazine ligt maandelijks op 45.336 exemplaren. De verkoop van Story, maar vooral van Humo zit in een neerwaartse spiraal.

Grote schoonmaak

Sanoma slikt een verlies van 13 miljoen euro op de verkoop van de bladen. Dat bedrag houdt rekening met een goodwillafschrijving van 31 miljoen euro.

Daarmee is de grote schoonmaak bij de Belgische-Nederlandse poot van Sanoma niet rond. De Finnen kondigden ook aan dat ze op 1 juli stoppen met het televisiekanaal Libelle TV en kiezen voor online-video's bij dat magazine. Sanoma heeft onder meer ook Flair, Gaël, Wonen en Femmes d'Aujourd'hui in portefeuille.

Ook de radiozender Story FM heeft in de nieuwe constellatie geen toekomst meer bij Sanoma BeNe. 'Story FM moet in andere handen komen', zegt Henk Scheenstra, de CEO van Sanoma Media Belgium. 'We gaan op zoek naar een goed platform waarin Story FM tot zijn recht kan komen.' Volgens Verwee lopen geen gesprekken met De Persgroep over de radiozender.

Sanoma heeft nog twee tv-bladen die niet in de nieuwe strategie passen: Moustique en TéléPocket. Over het lot van die tijdschriften rept de Finse groep met geen woord.

'Sanering onvermijdelijk'

Het is nog te vroeg om over mogelijke saneringen en afvloeiingen te spreken.
Koen Verwee
CEO De Persgroep Publishing

De mediagroep van de familie Van Thillo neemt ook de 65 personeelsleden en medewerkers van de betrokken bladen over. Humo, Story en TeVe Blad realiseren samen 50 miljoen euro omzet. Of alle medewerkers aan boord blijven, is nog niet duidelijk. De Persgroep-topman Christian Van Thillo liet vorig jaar verstaan dat bij een mogelijke overname van bepaalde merken van Sanoma 'saneringen onvermijdelijk zijn'.

De Persgroep heeft al vier magazines in portefeuille: Dag Allemaal, TV Familie, Goed Gevoel en Joepie. Het is ook de groep achter Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Tijd (50%) en Medialaan (VTM, 2BE, Q Music). In Nederland geeft De Persgroep Het Parool, Trouw, Algemeen Dagblad en de Volkskrant uit. Het bedrijf kocht enkele maanden geleden ook de regionale kranten en de huis-aan-huisbladen van Wegener.

Op papier lijkt het logisch dat naar synergie wordt gezocht tussen Story en Dag Allemaal, twee bladen die het vooral moeten hebben van BV- en celebritynieuws. Ook tussen TV Familie en TeVe Blad zit heel wat overlapping.

Het personeel van Story, TeVe Blad en Vitaya Magazine zal al in augustus werken vanuit de gebouwen van De Persgroep in Kobbegem. Dat heeft De Persgroep-topman Christian Van Thillo dinsdag aangekondigd op de bijzondere ondernemingsraad, zegt Geert Haverbeke van de socialistische bediendenbond BBTK. Het personeel van Humo blijft voorlopig werkzaam in de kantoren in Vilvoorde.

De Persgroep was al bezig met de verhuizing van zijn magazines van Schelle naar Kobbegem, waar nu al de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen gevestigd zijn.

Koen Verwee, de CEO van De Persgroep Publishing, stelt evenwel dat saneringen nog niet aan de orde zijn. 'Zoals steeds nemen we de titels eerst op in onze portfolio. Later bekijken we welk kader we nodig hebben om de inhoud te optimaliseren. Het is nog te vroeg om over mogelijke saneringen en afvloeiingen te spreken.'

Ongerust

Bij de Belgische poot van Sanoma werken vandaag nog zo'n 400 mensen. De vakbonden zeggen compleet verrast te zijn door het nieuws. 'Veel mensen zijn geschokt en erg ongerust', zegt Geert Haverbeke van de socialistische bediendevakbond BBTK. Het personeel werd vanochtend ingelicht tijdens een bijzondere ondernemingsraad. 'Daar is over de sociale impact niets gezegd', aldus Haverbeke. Wel is al duidelijk dat het personeel van Story, TeVe Blad en Vitaya Magazine in augustus al verhuizen naar Kobbegem. Het Humo-personeel blijft voorlopig in Vilvoorde. 

De vakbondsman wijst erop dat er al een 'efficiëntie-oefening' bezig was bij Sanoma, waarvan de impact op de werkgelegenheid ook nog niet duidelijk was. 'Bovendien staan nog een aantal bladen - zoals de Franstalige tv-bladen Moustique en Télé Pocket - in de etalage en worden Libelle TV en Story FM stopgezet. Uit dat alles leid ik af dat er banen zullen sneuvelen.'

Ook de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) bekijkt de overname met argusogen. Voorzitter Pol Deltour zegt te hopen dat de operatie niet tot meer 'eenheidsworst' zal leiden in het medialandschap. Als de titels overeind  blijven, zou de deal volgens de VVJ-voorzitter wel goed nieuws zijn. 'Hopelijk gaan we niet naar een inkrimping. Humo en Story hebben nu al niet veel journalisten. Als er nog verdwijnen, blijft niet veel meer over. We moeten er goed op letten dat de titels hun kansen houden', zegt Deltour. Hij vindt het goed nieuws dat een Vlaamse overnemer werd gevonden. 'Liever zo dan een Britse of Scandinavische perskapitalist.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud