Advertentie
Advertentie

De Persgroep verhuist magazines van Schelle naar Kobbegem

De Persgroep-magazines worden in Kobbegem de nieuwe buren van Het Laatste Nieuws en De Morgen. ©Photo News

De Belgische magazines van De Persgroep zullen binnenkort gemaakt worden in Kobbegem, waar ook de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen al gevestigd zijn.

De Persgroep Publishing (dPP), de Vlaamse uitgeefpoot van De Persgroep, geeft naast de twee kranten ook de tijdschriften Dag Allemaal, TV Familie, Goed Gevoel en Joepie uit. Die bladen worden sinds jaar en dag gemaakt in de vestiging van dPP in Schelle. Over enkele maanden zullen ze echter ondergebracht worden in het hoofdkwartier van De Persgroep in Kobbegem (nabij Asse).

‘De beslissing werd al meegedeeld aan het personeel. We zouden tegen het einde van mei graag alle magazines verhuizen’, zegt CEO Koen Verwee van De Persgroep Publishing.

Eind 2013 werd ook de redactie van De Morgen overgeplaatst van het centrum van Brussel naar Kobbegem. Deze operatie is een logisch vervolg van die centralisering, zegt Verwee. ‘De magazines voelden zich in Schelle meer en meer een buitenbeentje. Bovendien is er door de digitalisering behoefte aan een nauwere samenwerking tussen redacties en IT.’

Volgens de topman van dPP houdt de verhuis financieel geen besparing in. Het vastgoed in Schelle is eigendom van De Persgroep. ‘We bekijken nog wat we daarmee gaan doen’.

Joepie

Verwee ontkent intussen geruchten dat De Persgroep een punt gaat zetten achter het tienerblad Joepie. Verwee erkent dat de printoplage van het blad sterk onder druk staat, maar er is geen beslissing genomen om het blad te stoppen’, zegt hij, ‘al zullen we daar in de toekomst wel over moeten nadenken’.

Van Joepie werden vorig jaar gemiddeld nog een kleine 31.000 papieren exemplaren per week verkocht, bijna 12.600 of 29 procent minder dan in 2013. Van alle Persgroep-magazines is dat de kleinste oplage.

De zwakke printverkoop zegt overigens niets over het succes van het merk Joepie, dat aan een tweede leven bezig is op digitale dragers. ‘We hebben onlangs een smartphone-app gelanceerd die twee keer per dag met een update komt. Daar zien we wel een sterke uptake bij jongeren.’ Omdat de app gratis is, moet het blad wel zoeken naar andere verdienmodellen waarin onder meer advertentie een grotere rol speelt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud