De Tijd ziet lezersaantal fors groeien
De krant De Tijd wordt door 119.800 mensen gelezen, 14.200 of 13,4% meer dan een half jaar geleden. De krant is daarmee met stip de sterkste groeier in Vlaanderen.
De bereikcijfers van het meetinstituut CIM geven weer door hoeveel personen een bepaalde titel gelezen wordt. Die cijfers liggen hoger dan de oplagecijfers, die het aantal gedrukte en verkochte exemplaren weergeven. Eén exemplaar kan immers door meerdere mensen gelezen worden. De bereikcijfers zijn financieel belangrijk omdat ze de advertentievolumes en –tarieven beïnvloeden.
Het CIM voerde vorig jaar een nieuwe methode in om het bereik van de kranten te meten. Die meting wordt om de zes maanden herhaald. De laatste bereikmeting leert dat alle (betalende) Vlaamse dagbladen samen 11.300 mensen minder bereiken (-0,4%) dan zes maanden geleden. Er zijn echter grote verschillen tussen de titels.
De regionale kranten Belang van Limburg (-2,9%) en Gazet van Antwerpen (-3,9%) zagen hun lezersbereik het meest teruglopen. Beide titels worden uitgegeven door Mediahuis, de joint venture van Corelio en Concentra. Ook Het Nieuwsblad, dat sinds deze zomer één redactie vormt met Gazet van Antwerpen, daalt met 0,6% tot 988.800, onder de symbolische kaap van het miljoen.
Naast De Tijd (+13,4%) zag ook De Standaard als enige Mediahuis-titel het bereik toenemen, met 2,3%. Het Laatste Nieuws (+0,2%) en De Morgen (+0,5%), allebei in handen van De Persgroep, bereiken nu iets meer lezers dan een jaar geleden.
Samengeteld bereiken de Mediahuis-kranten nu ruim 2,1 miljoen mensen, tegenover bijna 1,56 miljoen lezers voor De Persgroep (inclusief De Tijd, dat via Mediafin voor 50% eigendom is van De Persgroep). De totale Vlaamse markt telt volgens het CIM 2,897 miljoen lezers van betaalde kranten (dit cijfer is gezuiverd voor dubbeltellingen van mensen die meerdere titels lezen). Met het gratis blad Metro erbij zijn dat er 3.058.700 (-0,4%) of 13.000 minder dan een jaar geleden.
In Franstalig België blijft de toestand voor de krantenuitgevers veel moeilijker dan in Vlaanderen. Daar bereiken de betalende dagbladen nu 1,54 miljoen lezers, 5,1% minder dan een jaar geleden. De grootste dalers zijn er Le Soir (-17,9%), La Libre Belgique (-17,8%), La Dernière Heure (-11,4%) en L’Echo (-10,3%). In tegenstelling tot in Vlaanderen zijn de regionale kranten over de taalgrens de enige winnaars. De Groupe Vers l’Avenir, die door Corelio verkocht werd aan de Luikse intercommunale Tecteo, wint 0,7%. SudPresse, de regionale kranten van de Rossel-groep, klimt met 2,2%.
Meest gelezen
- 1 Faillissement voor Lunch Garden en gedeeltelijke overname door CIM Capital
- 2 Nieuwe supernota van formateur De Wever valt niet overal even goed
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 Ondernemer Marc Coucke: ‘Politici vragen me soms om advies. Maar of ze luisteren, weet ik niet’
- 5 Vlaams minister Annick De Ridder: 'Ik zit hier niet om de Vlaming cadeaus te geven'