De verrijzenis van de Alfacam-studio's

AED-topman Glenn Roggeman (rechts) leidt Star Wars-producent Gary Kurtz rond in de opnamestudio's in Lint. De 74-jarige Amerikaan overweegt een film op te nemen in de voormalige Alfacam-studio's. ©Dries Luyten

Het mediapark in Lint ontwaakt uit een winterslaap. Anderhalf jaar nadat AED de opnamestudio’s van het failliete Alfacam heeft overgenomen, vinden tv- en filmproducenten weer de weg naar de erfenis van Gabriel Fehervari.

‘We hebben 120 containers afval weggevoerd, 22.000 liter verf gebruikt en 7.000 ledlampen vervangen’, vertelt AED-topman Glenn Roggeman als we rondlopen op de site naast het station van Lint. ‘Alleen al met die leds hebben we de maandelijkse elektriciteitsfactuur gedecimeerd van 80.000 à 90.000 euro tot minder dan 10.000 euro.’

Anderhalf jaar geleden kocht de 45-jarige selfmade man uit Willebroek de gronden en gebouwen van het failliete Alfacam. Voor 11 miljoen euro. Het voorbije jaar gaf hij de 16 opnamestudio’s en kantoren een flinke opknapbeurt. Het hoogspanningsnetwerk uit 1960 kreeg een update en de branduitgangen werden afgewerkt. ‘Deze site werd onder Alfacam een Belgische parel, maar diende dringend opgepoetst te worden.’ Er komen nog een nieuwe hal en een extra parking. Kostprijs van de hele renovatie: 8 miljoen euro.’

In het eerste halfjaar na de acquisitie was de bezetting van de studio’s en kantoren nul komma nul. Het faillissement had alle tv- en filmproducenten weggejaagd. De productie van The Voice (VTM) bijvoorbeeld week uit naar ’t Kuipke in Gent. ‘Je boekt geen studio als je niet zeker bent of die er een halfjaar later nog is. Voor hetzelfde geld had een logistiek bedrijf de studio’s gekocht en waren het nu magazijnen’, zegt Roggeman.

Nu alles weer fris oogt, vinden film- en tv-producenten de weg terug naar Lint: drie (nog geheime) filmproducties, ‘Belgium’s Got Talent’, ‘So You Think You Can Dance’ en eerder dit jaar passeerden de ‘MIA’s’ en de uitreiking van de Gouden Schoen al de revue. CEO Roggeman mikt dit jaar op een honderdtal producties, goed voor een bezetting van 20 procent. En met de komst van onder meer het entertainmentbedrijf Music Hall en het productiehuis Kanakna/Zodiak zit er 130 man in de kantoren (3.000 m²).

De topman bouwt deels voort op het kleine imperium dat Fehervari neerpootte: een van de grootste state-of-the-artmediacomplexen van Europa. 16 opnamestudio’s, één uitgerust met een zwembad, andere met bewegende plafonds, ‘green key’-schermen en brede gangen om grote decors door te loodsen.

‘Het idee van Alfacam was zeker en vast goed, maar het bedrijf kwam kapitaal tekort. Er was geen duidelijke afbakening van het management. Je moet de operationele vloer onder controle hebben, net als het personeel en je middelen. Het financiële plaatje moet kloppen. In die vier disciplines schoot Alfacam te kort. Met een faillissement tot gevolg.’

AED verhuurt de studioruimtes overigens ook voor evenementen. Een presentatie of avond netwerken in de Barco Virtual Room, een grote studio met 360°-scherm, kost net geen 60.000 euro.

Nadat hij de studio’s eind 2013 had overgenomen, richtte Roggeman een dochter op die binnen- en buitenlandse filmproducties moet aantrekken. AED Film Group ondersteunt producenten in hun zoektocht naar cameramensen, figuranten en last but not least financiële steun (taxshelter). Niet alleen in het middensegment met een budget van 25 à 35 miljoen euro, ook grote producties van om en bij 90 miljoen euro staan op de radar. Zoals eerder Alfacam ‘Grace of Monaco’ (met Nicole Kidman) en ‘The Fifth Estate’ (over WikiLeaks) naar Lint haalde.

Filmmakers kunnen in Lint ook gebruikmaken van de diensten van Caramba Decor/SFX, een specialist in special effects. ‘En we zijn nu bedrijven voor rekwisieten, decorbouw, camera’s en belichting aan het aantrekken. Alle aspecten van tv en film moeten hier op de site aanwezig zijn’, zegt Roggeman.

Met AED Studios en AED Film Group bouwt de CEO lustig voort aan een cluster van meer dan tien bedrijven. Hij begon in de jaren 80, met de verhuur van audiovisuele apparatuur aan professionelen. Die strategie breidde de ondernemer ondertussen uit met de verkoop van nieuw en tweedehandsmateriaal in audiovisuele ‘supermarkten’ in Willebroek, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het VK.

Eind vorig jaar kreeg dat concept een eerste filiaal buiten Europa, in Dubai. Via franchising, dat vergt minder investeringen en heeft het grote voordeel dat de groep sneller kan uitbreiden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud