Dolce & Gabbana vragen Chinezen om vergiffenis

Stefano Gabbana en Domenico Dolce. ©REUTERS

De oprichters van het Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana (D&G) gaan in een onlinevideo diep door het stof om de harten van de Chinezen terug te winnen. Spotjes van het luxemerk werden door het Chinese publiek als racistisch ervaren.

'We bieden alle Chinezen in de wereld onze verontschuldigingen aan, want er zijn er veel en we nemen deze boodschap heel serieus', zegt medeoprichter Stefano Gabbana in het Italiaans in de videoboodschap, die onder meer gepost werd op de Chinese sociaalnetwerksite Weibo.

Het luxemerk wordt in China massaal geboycot nadat het in een racisme-rel verwikkeld is geraakt.

Aanleiding van de ophef zijn een aantal promotievideo's die Dolce & Gabbana deze week lanceerde op Instagram. Daarop is te zien hoe een Chinees model worstelt met haar eetstokjes terwijl ze probeert Italiaanse gerechten zoals pizza te eten. Op sociale media in China werd negatief gereageerd op de video's. Racistisch, denigrerend en niet grappig, aldus de commentaren.

De controverse werd nog aangewakkerd nadat schermafbeeldingen opdoken van een discussie over de video's op Instagram tussen Stefano Gabbana en een volger waarin Gabbana uithaalt naar China.

Dolce & Gabbana diende woensdag in allerijl een modeshow te annuleren, en de oproepen tot boycot van het modehuis werd massaal gevolgd. Chinese winkeliers en grote webwinkels, inclusief het machtige Alibaba, deden het merk in de ban. Zelfs buitenlandse sites volgden de oproep.

'We zullen deze les nooit vergeten en dit zal nooit meer gebeuren', zegt Gabbana in de video. 'En we moeten harder ons best doen om de Chinese cultuur te begrijpen en respecteren. We vragen vanuit de grond van ons hart vergiffenis.'

Dolce & Gabbana bieden de Chinezen hun excuses aan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud