Advertentie

DPG grijpt naast RTL Nederland

De RTL-groep kiest in Nederland voor een verrassende deal met Talpa.

De Europese radio- en televisiegroep RTL fuseert haar Nederlandse dochter met Talpa, de mediagroep van John De Mol. Het Belgische DPG Media grijpt naast de gegeerde prooi. De vraag is of de mededingingsautoriteiten een stokje voor de deal steken.

De grote manoeuvres zijn al enkele maanden aan de gang bij RTL. In Frankrijk ging de groep voor haar lokale dochter M6 een deal aan met de Franse reus TF1. In ons land zit de verkoop van RTL België in de laatste rechte lijn - onder meer het duo DPG Media-Rossel is in de running.

Maar RTL werkt ook al maanden in Nederland aan een verkoop van zijn lokale dochter. Het Belgische DPG Media en de kabel- en telecomgroep Ziggo Vodafone waren bij de geïnteresseerde kandidaten.

Maar uiteindelijk tovert RTL een verrassende deal uit de hoed: het fuseert zijn Nederlandse dochter met Talpa, de mediagroep van John de Mol, vernam De Tijd en wordt dinsdagavond door RTL bevestigd.

RTL zal 70 procent van de eengemaakte groep in handen hebben en Talpa, dat zijn activiteiten in RTL Nederland inbrengt, 30 procent. De fusiegroep was vorig jaar goed voor een omzet van 909 miljoen euro en een operationele winst (ebita) van 84 miljoen. De twee groepen rekenen via de operatie op 100 à 120 miljoen euro aan synergie per jaar.

De CEO van RTL Nederland zal de eengemaakte groep leiden en Pim Schmitz, de CEO van Talpa Network, treedt toe tot de raad van bestuur van de fusiegroep.

Talpa's productieafdelingen maken geen deel uit van de deal, maar zullen content leveren aan de nieuwe groep en aan RTL's streamingdienst Videoland.

Mededinging

De deal is opmerkelijk omdat hij een mastodont creëert in commerciële radio en televisie - volgens sommigen zelfs een commercieel monopolie. De centrale vraag is dan ook hoe de Nederlandse mededingingsautoriteit de deal beoordeelt.

De eengemaakte groep zou de televisiezenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z omvatten, maar ook de Talpa tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9. In mei behaalden de zenders van RTL Nederland in de commerciële doelgroep (18 tot 54 jaar) een marktaandeel van 35 procent en de Talpa tv-zenders 20 procent.

Daarbovenop zouden ook de radiostations Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 in de nieuwe groep zitten - alle grote Nederlandse radiozenders behalve QMusic (DPG Media), dus. De Talpa-radio's hadden vorig jaar een gemiddeld marktaandeel van 40,1 procent op de Nederlandse markt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud