Duitse uitgevers bijten in het zand tegen adblockers
Het Duitse Hooggerechtshof verwerpt de vraag van uitgever Axel Springer om het gebruik van online reclamefilters (adblockers) te verbieden. Het arrest is een klap voor de uitgeefindustrie.
Axel Springer probeerde via de rechtbank Adblock Plus te laten verbieden, een populaire reclamefilter die op de markt wordt gebracht door het bedrijf Eyeo. De software werd meer dan 100 miljoen keer gedownload, tot grote frustratie van de uitgeverswereld. Adblockers maken immers dat reclameboodschappen door een groot deel van hun online lezers niet gezien worden en zetten zo het toch al wankele inkomstenmodel van online nieuws onder druk.
Adblock Plus toonde zich opgetogen met het arrest van de hoogste Duitse rechtbank, dat daarmee een vonnis van een lagere rechtbank naar de prullenmand verwijst.
De Duitse mediasector incasseert een stevige nederlaag. Heel wat andere grote mediabedrijven, zoals ProSiebenSat.1 Media, RTL, Süddeutsche Zeitung en Spiegel Online, hadden aparte procedures lopen tegen de adblocker. Door dit arrest is het vrijwel zeker dat ze die zaken zullen verliezen.
Axel Springer is de uitgever van onder meer het populaire boulevardblad Bild en van de economische nieuwssite Business Insider. Het bedrijf had aangevoerd dat aanbieders van adblockers de concurrentiewetgeving overtreden.
Er rest de uitgever nog één strohalm: hat gaat een procedure openen voor het Grondwettelijk Hof, met het argument dat adblockers de persvrijheid aantasten omdat ze online media economisch onleefbaar maken.
Meest gelezen
- 1 Federale onderhandelingen: de landing is nog niet in zicht
- 2 Staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas start met uren vertraging
- 3 Trump wil TikTok terug online zetten in de VS mits Amerikaans belang van 50 procent
- 4 Aan verlaagde registratierechten van 2 procent hangen strikte voorwaarden
- 5 Houdt Amerika's beursmirakel stand onder Trump?